سلامخسته نباشيد
من چندتاسوال ازتون داشتم كه اگه لطف كنيد جواب بدين ممنونتون ميشم.
آياگوش كردن آهنگ(جزنوحه وعزاداري)درماه محرم وصفر گناه است؟اصلا چه حكمي دارد؟
من خودم وابسته به گوش دادن آهنگاي شادم اينجوري بهتر مي تونم كارهامو انجام بدم ولي خب باتوجه به حرمت اين ماه تاحالا اين اجازه روبه خودم ندادم كه آهنگ گوش بدم.
ازسركنجكاوي دوس داشتم بدونم كه حكمش چيه.؟
واينكه من مدتيه عاشق بوي مهرنماز شدم ومهر رو ميخورم!(متاسفانه)واين بخاطر كمبودآهن تو بدن منه اطرافيان ميگن كه خوردن مهر نماز گناهه ميخواستم ببينم واقعا اينجوريه؟وچجوري ميتونم تركش كنم؟
,وسوال آخرهم اين كه مرجع تقليد من وكلا خانوادم آيت الله تبريزي هستن كه البته فك كنم فوت شدن.من هيچ رساله اي از ايشون رو تاحالا مطالعه نكردم الانم چون ايشون در قيد حيات نيستن ومنم تا حالا هيچي از رساله ي ايشون رو نخوندم ميخواستم ببينم كه من بايد مرجع تقليدمو عوض كنم؟يا نيازي نيس؟واينكه دراينصورت تكليف اعمال من چه خواهد بود
باتشكر از زحمات بي دريغتون...

در مورد موسیقی و آهنگ به طور کلی نظر مرحوم آیت الله تبریزی اینست :
(غنا( آوازه‌ خوانى مناسب با مجالس خوشگذرانى كه با مضمون باطل باشد و گوش دادن به آن حرام است؛ بلكه بنابر احتياط، بايد از مطلق خواندنى كه با ترجيع صوت (گرداندن صدا در حلق) است، و لو مضمون آن باطل نباشد، اجتناب كرد؛ و موسيقى لهوى (نواختن آلات مخصوصه كه مناسب با مجالس خوشگذرانى باشد) و گوش دادن به آن جايز نيست؛ و موسيقى غير لهوى مانعى ندارد، و الله العالم. (1)
گوش دادن به موسیقی در ماه محرم و صفر نیز اگر از نظر عرف، هتک حرمت و بی احترامی به امام حسین علیه السلام باشد، جایز نیست .
خوردن خاک جایز نیست. (2) برای ترک کردن این کار نیز باید با روانشناسان مشاوره نمایید.
با توجه به فرض سئوال اگر انتخاب مرجع شما با شرایط شرعی آن نبوده است شما هماکنون مرجع تقلیدی ندارید و باید از نو مرجع خود را بر اساس شرایط شرعی آن که در ذیل می آید انتخاب فرمایید و در این صورت صحت اعمال گذشته تان هم منوط به مطابقت را فتوای مرجعی است که به عنوان مرجع تقلید او را انتخاب می کنید.
در رساله­هاي توضيح المسائل مراجع آمده است: تقليد از مجتهدي جايز است كه علاوه بر مرد بودن، بالغ و حلال زاده و شيعه دوازده امامي باشد و شرايط زير را نيز داشته باشد. چنين مرجعي را بايد براي تبعيت انتخاب كرد:
1- زنده باشد؛ بنابراين ابتدائاً نمي­شود از مجتهدي که از دنيا رفته تقليد كرد، ولي اگر از مجتهد زنده­اي تقليد كند، سپس آن مرجع از دنيا برود، اگر اعلم(داناتر) از مجتهدان زنده باشد، بايد به تقليد او باقي بماند و در صورت مساوي بودن، با اجازة مجتهدان زنده مي­توان به تقليد از مجتهد مرده باقي بماند.
2- عادل باشد؛ منظور از عدالت، ملكة نفسانيه يا تقوا و حالت خداترسي باطني است كه انسان را به انجام واجبات وادار كند و از ارتكاب گناهان كبيره يا اصرار بر گناه صغيره باز دارد.
3- حريص به مال، قدرت و رياست دنيا نباشد.
4- در فهميدن حكم خدا از همة مجتهدان عصر خويش عالِم‌تر باشد و يا لااقل با آنها مساوي باشد.(3)
براي شناختن مجتهد اعلم سه راه وجود دارد:
اوّل: خود انسان اهل علم باشد و بتواند مجتهد اعلم را بشناسد.
دوم: دو نفر عالِم عادل كه مي‏توانند مجتهد اعلم را بشناسند و تصديق نمايند؛ البته به شرطي كه دو نفر عالِم عادلِ ديگر با گفته آنان مخالفت ننمايند.
سوم: عده‏اي از اهل علم كه مي‏توانند مجتهد اعلم را تشخيص دهند و از گفته آنان اطمينان حاصل مي‏شود، مجتهد يا اعلم بودن كسي را تصديق كنند.(4)
ممكن است تشخيص اعلم مشكل باشد و چند نفر مجتهد به عنوان مراجع هم سطح معرفي شوند.
مراجعي كه موجود هستند و جامعه مدرسين حوزه علميه قم بعد از رحلت آيت الله اراکي به عنوان مراجع مورد توجه انتخاب و اعلام کردند، عبارت‏اند از حضرات آيات: خامنه‏اي، شبيري زنجاني، وحيد خراساني، مكارم شيرازي و... مراجع ديگري مانند آيات عظام :صافي، سيستاني و...وجود دارند که اگر چه در اين انتخاب نيامده­اند، اما آنان نيز به عنوان مراجع، مورد نظر هستند.
حال اگر شما يکي از اين افراد را به عنوان اعلم مي شناسيد، يا از گفته روحاني مشهور شهرتان که آن مرجع را به عنوان اعلم معرفي کرده است اطمينان پيدا کرده ايد، از همان تقليد نماييد. اگر نمي­شناسيد از هر کدام از مراجع مذکور تقليد نماييد، کفايت مي­کند و صحيح است.
پي‌نوشت‌ها:
1. آیت الله تبریزی، استفتائات ج 1، ص 219، س 1041 .
2. آیت الله تبریزی، توضیح المسائل، م 2637.
3. توضيح المسائل مراجع، مسئله 2.
4. همان، مسئله 3.