آیا شب عروسی(زفاف)نماز مستحب یا واجب برای داماد یا عروس وجود دارد اگرهست درمورد روش خواندن واعمال آن توضیحات بیشتری بدهید؟

در شب زفاف اعمالی به عنوان مستحب وجود دارد که در صورت اجرای آن، ضمانت مناسبی در تشکیل یک زندگی سالم، با نشاط و سرشار از معنویت ایجاد می شود. از جمله اعمال و آداب مستحب در شب زفاف که مطابق با سفارش معصومین سلام الله علیهم اجمعین است، خواندن دو رکعت نماز چون نماز صبح و نیز دعاهای مأثور می باشد.
مِنْ كِتَابِ النَّجَاةِ الْمَرْوِيِّ عَنِ الْأَئِمَّةِ ع إِذَا قَرُبَ الزِّفَافُ يُسْتَحَبُّ أَنْ تَأْمُرَهَا أَنْ تُصَلِّيَ رَكْعَتَيْنِ اسْتِحْبَاباً وَ تَكُونَ عَلَى وُضُوءٍ إِذَا أُدْخِلَتْ عَلَيْكَ وَ تُصَلِّيَ أَنْتَ أَيْضاً مِثْلَ ذَلِكَ وَ تَحْمَدَ اللَّهَ وَ تُصَلِّيَ عَلَى النَّبِيِّ وَ آلِهِ وَ تَقُولَ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي إِلْفَهَا وَ وُدَّهَا وَ رِضَاهَا وَ أَرْضِنِي بِهَا وَ اجْمَعْ بَيْنَنَا بِأَحْسَنِ اجْتِمَاعٍ وَ أَيْسَرِ ائْتِلَافٍ فَإِنَّكَ تُحِبُّ الْحَلَالَ وَ تَكْرَهُ الْحَرَامَ‏"(1) یعنی: کتاب نجات ا ز امامان معصوم سلام الله علیهم اجمعین روایت کرده است: چون زفاف نزديك شد، مستحب است كه به همسرت دستور دهى دو ركعت نماز بخواند، و چون بر تو وارد شد با وضوء باشد، و تو نيز بايد همين طور نماز بخوانى، و خدا را سپاس بگو و بر پيغمبر (ص) و آل او درود بفرست، و بگو خداوندا مهر و الفت و دوستى و محبت و خشنودى او را نصيبم كن، و او را وسيله خوشدلى و دلشادى من قرار ده، و بين ما را به بهترين صورت و راحت ‏ترين همكارى با هم جمع كن، كه تو حلال را دوست دارى و از حرام بيزارى.
بعد از سلام نماز، صلوات بر محمد و آل او فرستاده شود. بعد، دعاهایی که از معصومین - علیهم السلام - رسیده خوانده شود. اگرچه دعاهای مأثور زیاد است، به برخی اشاره می‌شود. علاوه بر این دعاها، می‌توانید خواسته‌های خود را به هر زبانی که خواستید، از خداوند طلب کنید.
1. "أعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. اللّهمّ جنّبنی الشیطان و جنّب الشیطان ما رزقتنی". (2)
پروردگارا شیطان را از من و رزق و روزی های من دور کن.
خداوندا مهر و الفت و دوستى و محبت و خشنودى او را نصيبم كن، و او را وسيله خوش دلى و دل شادى من قرار ده، و بين ما را به بهترين صورت و راحت ‏ترين همكارى با هم جمع كن، كه تو حلال را دوست دارى و از حرام بيزارى.
2. مرد دستش را روی پیشانی همسرش بگذارد و بگوید: "اللّهمّ على کتابک تزوّجتها، وفی أمانتِک أخذتها، و بکلماتک إسْتحللتُ فَرْجها، فإنْ قضیتَ فی رحمها شیئاً فاجعله مسلماً سویّاً، ولا تجعلهُ شِرک الشیطان". (3)
خدایا بر مبنای کتابت با آن زن ازدواج کردم و امانت تو در دستم است و به کلماتت زناشویی با او حلالم شد و اگر حکم کردی که در رحم او موجودی قرار دهی، پس او را مسلمان و سالم قرار ده و او را از شریک شدن با شیطان باز دار.
3. "بسم الله الرحمن الرحیم الّذی لا إله إلاّ هو بدیعُ السموات والأرض، اللهمّ إن قضیتَ منّی فی هذه اللیلة خلیفةً فلا تجعل للشیطان فیه شِرکاً و لا نصیباً،و لا حظاً و اجْعله مؤمناً مخلصاً، مصفّاً من الشیطان ورجزه جلّ ثناؤک". (4)
یعنی: به نام خداوند بخشنده مهربان نیست. خدایی جز او به وجود آورنده آسمان ها و زمین است. خدایا اگر حکم نمودی که در این شب جانشینی (برای من قرار دهی) پس مگذار که شیطان او را دچار شرک کند و نیز حظ و نصیبی از او نبرد و او را بنده ای مومن و مخلص و پاک و منزه از شیطان قرار ده، بس بزرگ و عظیم است مدح و ثنای تو.
برای آگاهی از مطالب بیشتر در مورد مسایل مربوط به ازدواج و نکاح و نیز آداب شب زفاف، می توانید به آثاری که نام آن ها در ذیل برده می شود، مراجعه کنید.
1- ازدواج مكتب انسان‏سازي (جلد سوم)، شهید دكتر پاك‏نژاد
2- حليه المتقين،نوشته علامه مجلسي،ص 70 - 75،
3- ازدواج و مسائل جنسي،نوشته گروهي از نويسندگان
4- بهشت خانواده،نوشته دكتر سيد جواد مصطفوي
5- آداب شب زفاف نوشته علی طهماسبی آملی. ناشر، پیام مهدی
6- زفاف،نوشته علی غضنفری. انتشارات نیلوفرانه
پی‌نوشت‌ها:
1.شیخ حسن فرزند شیخ طبرسی، مكارم الأخلاق،قم، انتشارات رضی،سال 1370 ه ش، چاپ چهارم، ص 209.
2. شیخ حر عاملی محمد بن الحسن، وسائل الشيعه، قم، انتشارات موسسه آل البیت،سال 1409 ه ق، ج 14، ص 31.
3.شهید ثانی، اللمعة الدمشقیة، ج 5، ص 92.
4. وسائل الشیعه پیشین، ج 14، ص 31.