می خواستم عاقبت و نحوه به هلاکت رسیدن افراد زیر را بگویید.

1- مهلب بن ابی صفره ازدی از سرداران ال زبیر 2- عبدالله بن وهب از سرداران مختار ثقفی 3- عباد بن حصین از سرداران ال زبیر 4- جعفر بن زبیر از سرداران ال زبیر 5- عتاب بن ورقا از سرداران ال زبیر 6- زائده بن قدامه

پرسشگر گرامی باسلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز
در سال 78 عبد الملك، امية بن عبد الله را از خراسان و سجستان عزل كرد و آن دو ناحيه را به قلمرو حجاج افزود. حجاج نيز مهلب بن ابى صفره را به خراسان فرستاد در سال 82، مهلب بن ابى صفره بمرد. او، پسرش يزيد را به جاى خود معين كرده بود. حجاج نيز او را در آن مقام باقى گذاشت.(1)
حجاج عتاب بن ورقا را سالار سپاه كوفه كرد زيرا سالارشان عبد الرحمان كشته شده بود و به او دستور داد كه مطيع مهلب باشد، اين بر عتاب گران آمد ميان وى و مهلب كدورت افتاداز اين رو عتاب به حجاج نوشت كه وى را از سالارى سپاه معاف دارد و به نزد خويش برد.
حجاج كسي را دنبال عتاب بن ورقا فرستاد كه پيش وى آيد.
چون نامه حجاج به وي رسيد كه نزد وي بيايد، خرسند شد.
شبيب نزديك مداين بود وآهنگ كوفه داشت مردم كوفه نيز براى رفتن به سوى شبيب آماده مى‏شدند اما نمى‏دانستند سالارشان كيست.تا عتاب رسيدواو را سالار كوفيان قرار داد و به سوي شبيب فرستاد
در نبرد يكى از مردم بنى تغلب از ياران شبيب به نام عامر پسر عمرو عتاب را ديد،پيشتر عتاب خونى از قوم وى ريخته بود. عامر از جمله سواران بود. پيش شبيب رفت و گفت: «به خدا گمان دارم اين كه سخن مى‏كند عتاب بن ورقا است» آنگاه به او حمله برد و با نيزه به او زد واو را نقش زمين نمود. (2)
زايده بن قدامه نيز در اين پيكار در كنار عتاب بوده و شبانه در پيكار با شبيب به قتل مي رسد. (3)
نسبت به سر انجام عباد بن حصین و جعفر بن زبیر و عبد الله بن وهب يا وهيب الجشمي كه ابن شميط او را فرمانده سمت چب لشكرش قرار داده بود، اطلاعی در دست نيست .
پي نوشت ها:
1. العبر تاريخ ابن خلدون، ترجمه عبد المحمد آيتى، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى، چ اول، 1363ش،ج‏2،ص:219
2. ترجمه تاريخ طبرى‏، ابو القاسم پاينده‏، ناشر: اساطير، مكان نشر: تهران‏، سال چاپ: 1375 ش‏، نوبت چاپ: پنجم‏، ج‏8، ص 3585 تا 3597.
3. همان ،ص3570.