می خواستم بدانم ایا زائده بن قدامه که پسر عموی مختار بود و در جنگی که در سال 71 هجری قمری میان سپاه عبدالملک مروان و مصعب بن زبیر رخ داد.ایا واقعا او(منظور همان زائده بن قدامه) نیزه ای به سمت مصعب بن زبیرانداخت. و عامل اصلی به هلاکت رسیدن مصعب بن زبیر بود. چون به نقل برخی از روایات تاریخی زائده بن قدامه عامل اصلی قتل مصعب بن زبیر بود.و بعد از کارش گفت این خون بهای مختار بود. من می خواستم صحت این مطلب را از شما جویا شوم.و می خواستم بدانم ایا واقعا او مصعب بن زبیر را کشته است.و یا براساس برخی از روایات تاریخی و یا نقل قولی از کسی این موضوع بیان شده است. و فقط در حد احتمال و حدس و گمان است.

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز
از برخی گزارش ومتون استفاده می شود که زائدة بن قدامه ثقفی عموزاده ی مختار بود مصعب بن زبیر را به قتل رساند . این مطلب را ابن اثیر (1) و طبری (2) گزارش کرده اند.
زاید بن قدامه نامه‏ی مختار را از زندان ابن ‏زیاد در کوفه به شوهر خواهر او «عبدالله بن عمر» می‏برد تا او از یزید آزادی برادر زن خود را بخواهد و او از کسانی است که به همراه بیعت کنندگان کوفه با فرماندار عبدالله بن زبیر که «عبدالله بن مطیع» نام داشت بیعت کرد و فرماندار او را به سوی «مختار» گسیل داشت تا او را دعوت کند و گزارش آورد، اما او به دعوت فرماندار روی خوش نشان نداده و حضور نمی‏یابد. بوستان و مزرعه‏اش در «سبخه‏ی» کوفه، قرارگاه مخفی «مختار » بود و او از همانجا قیام کرد. آن گاه همین مرد را با انبوهی از یارانش گسیل داشت تا فرماندار کوفه را که برگزیده‏ی «ابن‏زبیر» بود برکنار سازد و او نیز با تطمیع و تهدید کار خود را به انجام رسانید. پس از مدتی به «عبدالملک بن مروان» پیوست و با «مصعب بن زبیر» به پیکار برخاست و او را به انتقام کشتن «مختار» در دیر «جاثلیق» از پا درآورد. سرانجام حجاج او را به فرماندهی هزار تن به پیکار با «حرب بن شبیب خارجی» به رودبار گسیل داشت و آنجا پس از پیکاری سخت در حالی که یارانش بر گردش حلقه زده بودند، کشته شد. (3)
پینوشت ها :
1. ابن اثیر، الکامل فی التا ریخ ، بیروت دار صادر للطباعه والنشر ، 1385 ه ج4 ، ص328.
2. طبری، تاریخ طبری ، مطبعه الاستقامه بالقاهره ، 1358 ه، ج 5 ، ص9.
<http://www.entekhab.ir/fa/news/34334/> . 3