سلام . من احسان 20 ساله فوق دیپلم الکترونیک . امسال کنکور دادم واسه لیسانس . کافینت دارم البته با داداشم که از منن 3 سال کوچیکتره . من قصد ازدواج داشتم . می خاستم بدونم اگه تو این سن ازدواج کنم برام مشکل پیش میاد یا نه ؟ و اگه مشکلی پیش نمیاد چجوری به پدر و مادرم بگم ؟ درضمن من دختری رو هم زیر نظر ندارم و باید مادرم و خواهرم برام پیدا کنن .

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه عزیز؛ و تشکر به خاطر ارتباطتان با مرکز؛
ازدواج شیرین ترین پیوند در روابط انسان هاست.یافتن همسر خوب و شایسته در زندگی، یکی از نعمت های بزرگ است که خداوند به بندگان خود عنایت می کند. برای یافتن چنین نعمتی، سرلوحه قرار دادن تعالیم الهی و بهره مندی از یک مشاور خوب و دلسوز بهترین گزینه است. با امید به اینکه راهنمائی ما، در دوراندیشی هر چه بیش تر شما مؤثر باشد، به نکات ذیل توجه فرمایید:
1. نیازهای عاطفی و غرایز دیگر در ایام جوانی، انسان را به سوی دوست داشتن و عشق ورزیدن سوق می دهد. البته این یک امر طبیعی و غریزی است . کم تر می توان راهی برای گریز از آن پیدا کرد. آنچه اهمیت دارد، کنترل عقلایی بر احساسات و پرهیز از مخاطراتی است که ممکن است فرد را به گرفتاری های مختلف روحی و جسمی دچار سازد.
2. با توجه به اینکه ازدواج مهم ترین نقطه ثقل زندگی انسان هاست و خوشبختی و بدبختی هر فردی غالبا مرهون این مرحله حساس است؛ سعی کنید نیازهای واقعی خود را بهتر بشناسید تا مبادا دچار خطای شناختی شوید. مثلا ممکن است به خاطر بعضی از مشکلات درسی یا فشارهای زودگذر دوران تجرد و یا حتی مواجهه ناخواسته با تصویری تحریک کننده دچار احساس نیاز شده باشید. همه مواردی که ذکر شد، با برنامه های خودکنترلی و روش های کم کردن نیاز جنسی تا حدودی قابل حل است.
3. ازدواج در سنین پایین به جهت کم تجربگی ممکن است باعث ضعف تدبیر و مانع از مدیریت بحران شود. با توجه به اینکه شخص در سنین پایین، ثبات عاطفی ندارد، ممکن است در انتخاب خود عاقلانه تصمیم نگیرد و بعد پشیمان شود. به طور معمول وابستگی افراد در سنین پایین به والدین بیش تر است . در صورت ازدواج، ممکن است زمینه دخالت های آنان بیش تر فراهم شود و مشکلاتی را پدید آورد.
4. انجام خدمت نظام وظیفه، گذشته از این که خدمتی مقدس به شمار می رود، اگر انجام نشود، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد؛ به گونه ای که امکان استخدام در موسسه ها و اداره های دولتی و برخی موسسه ها و شرکت های وابسته به دولت و نقل انتقال هر گونه سند رسمی را با مشکل مواجه می سازد. گذشته از این، ممکن است شخص را به جهت وابستگی به همسر، از انجام این خدمت باز دارد؛ بنابراین توصیه می شود در صورت آمادگی برای ازدواج ازجهات دیگر، دست کم بعد از گذراندن دوره آموزشی یا مدتی پس از آن ازدواج کنید. افرادی که علاوه بر مشکل نظام وظیفه، در صدد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر هم هستند، باید توجه کنند که چون تا سال ها امکان اشتغال و کسب درآمد ندارند، توصیه به ازدواج نمی شود، مگر اینکه شرایط ازدواج را داشته باشد و از طرف خانواده خود از جهت مالی حمایت شود. در این زمینه به نظر می رسد از لحاظ مالی و شغلی تا حدودی واجد شرایط باشید. پس اگر در مجموع به جمع بندی مثتبی دست یافتید، تردید در مسائل مادی را کنار بگذارید.
5. والدین شما با تجربه و سختی کشیده تر از هر فرد دیگری هستند. بنابراین از مشورت منطقی با آن ها غافل نشوید و نظر شان را در اولویت تصمیم گیری خود قرار دهید. سعی کنید دلائل منطقی آن ها را خوب بشنوید و سنجیده عمل کنید. البته در صورت امکان می توانید با رایزنی های استراتژیک با خانواده گرامی تان، بر بعضی از مشکلات ازدواج مانند مشکلات مالی، در آمد، تهیه منزل و مراسم جشن عقد و عروسی که امروزه تقریبا غیر قابل چشم پوشی است، تا حدودی چیره آیید.
6. استفاده از همکاری و میانجی گری خیراندیشان و خویشاوندان نزدیک و صاحب نفوذ (افرادی مثل خاله یا عمه؛ عمو یا دائی) بر روی آنان گزینه مناسبی برای جلب رضایت خانواده جهت خواستگاری و در صورت مثبت بودن نظر دختر مورد نظر و خانواده ایشان؛ یک نامزدی ساده است.
7.اگر در نهایت شرایط برای ازدواج مهیا نبود، سعی کنید از تمرکز بر اموری که به نحوی از حیطه اختیار شما تا حدی خارج است ، به شدت پرهیز نمایید . ذهن خود را صد در صد به امور مثبت دیگری غیر از ازدواج معطوف سازید و تا زمان فراهم شدن کامل شرایط صبر کنید.
8. در پایان از شما دعوت می کنیم در مکاتبات بعدی با ما همراه باشید. توصیه همیشگی ما این است : اگر انديشه ازدواج را در سر مى‏پرورانيد، قبل از هر چیز، درباره معيارهاى ازدواج و شرايط همسر ايده‏آل شناخت كافى پيدا كنيد. بدين منظور مى‏توانيد از راهنمايى‏هاى افراد با تجربه و خبره و مشاوران مورد اعتمادتان و يا از كتاب‏هاى زير كمك بگيريد:
جوانان و انتخاب همسر، علی اکبر مظاهری، انتشارات پارسیان
انتخاب همسر، ابراهیم امینی
مشاوره قبل از ازدواج، حسن ملکی
چرا ازدواج موفق، چرا ازدواج ناموفق، گاتمن.