با عرض سلام .من یک نوجوان پسر هستم.که در مورد بلوغ مشکلات اساسی ای دارم. فقط خواهش می کنم توجه کنید و منو راهنمایی کنید . چون واقعا این مشکل اساسی است و حتی ممکن است به اعتقادات من مشکل جدی ای وارد کند الآن 15 سال و چند ماه سن دارم و به کلاس دوم دبیرستان می خواهم بروم .در بهار سال دوم راهنمایی به سن بلوغ رسیدم.البته دلیل رسیدن به بلوغ در این سن ، فکر کردن در مورد صحبت های گمراه کننده ی بچه های مدرسه بود .در غیر این صورت من فرد مذهبی ای بوده ام و هستم.در طول این دو سال مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشته ام.الآن فکر می کنم باید در زمینه ی بلوغ حداقل شبیه دوستانم مشکلاتم به حداقل برسد.من همان طور که گفتم از عمل به خلاف شرع متنفرم. نمیدونم این مشکلم طبیعیه یا این که بیماری ویا مشکلی دارم.من نمیتونم خیلی از کار ها رو انجام بدم.چون هر وقت حتی با اراده ی قوی وار کار شدم دچار مشکل شدم.مثلا خواندن کتاب زبان به علت عکس هایی که حتی چیزخاصی ندارند.حتی ورود به سایت یاهو یا حتی جست و جوی عکس های علمی در گوگل!فقط به خاطر حساس بودنم به عکس ها یا مطالب فاسد. با وجود این که سایت هایی که من واردشون میشم مجاز هستند و من هم اراده ی قوی دارم اما بازم مشکل ساز هستند به شدت.اما من با وجود این که اگر عکس بدی ببینم سریعا صفحه را می بندم اما افکار آن من را رها نمی کند و کلا خیلی حساسیت دارم.حالا می خوهم بدانم باید چه کار کنم که از این مشکل خلاص بشم؟ آیا مشکل کلی بلوغ این است و بلوغ بیش از دو سال طول می کشد یا این که مشکل من یک بیماریست؟
(لازم است بگویم که اهل خود انزاعی نبوده و نیستم)این مشکل من تا جایی عمیق است که حتی برای خوندن فصلی از کتاب زیست اول دبیرستان نیز مشکل داشتم!!!که حتی با خود زنی(هر چند شبیه بیماران روانی است ) این مشکل خلاصی ندارد.فقط از شما می خواهم و خواهش می کنم منو راهنمایی کنید.بیش از هر مسئله ای برای روزه های ماه رمضانم نگرانم.به علاوه درسم که بسیار خوب بود ، افت کرده است.خواهش می کنم من را راهنمایی کنید.
ایمیل :
shahinmail3@yahoo.com

با سلام و تشکر از اعتماد شما نسبت به مرکز
مطالبی را در قالب نکات زیر تقدیم می داریم:
1. دوران بلوغ در واقع تغییر و تحول شدیدی است که سرتاسر وجود نوجوان را فرا می گیرد؛ به همین خاطر، مهم ترین و حساس ترین دوران زندگی انسان، دوران بلوغ است. اگر نوجوان بداند و آگاهی پیدا کند که چه تغییراتی در وجود خود و همسالانش رخ می دهد، آن وقت گذشتن از این دوران بحرانی برای او آسان خواهد شد. مهم ترین ویژگی های این دوران، بروز تمایلات جنسی است. ندانستن و آگاه نبودن این مسایل، زمینه انحرافات نوجوان را فراهم می کند. اگر نوجوان به طرز واقع بینانه­ای و از طریق یک منبع صلاحیت دار با مسایل کلی بلوغ و حتی مسایل تولید مثل، به طور منطقی و طبیعی آشنا شود، امکان بروز انحراف کاهش می یابد.
2. بخش اعظمی از حساسیت شما ناشی از فعل و انفعالات طبیعی بدن در هنگام بلوغ می باشد که باعث ترشح هورمون های جنسی در بدن می گردد. در این سنین تمایلات جنسی و علاقه به جنس مخالف در فرد افزایش می یابد. باعث تحریک جنسی و اشتغالات ذهنی می گردد. به تدریج نوجوان را آماده ورود به دنیای مردان و ازدواج می نماید. این فعل و انفعالات تا به این مقدار طبیعی و عادی می باشد. بخش دیگری از حساسیت شما به خاطر توجه و حساسیت بیش از اندازه به این موضوع می باشد، اگر این موضوع را طبیعی بدانید و بدانید که تمایلات جنسی و تحریک جنسی برای هدف والایی در وجود انسان قرار داده شده است، به پیدایش این حالات در خود حساس نمی گردید . مثل خیلی از جوانان با این مسئله عادی برخورد می کنید. صرف تمایلات جنسی و تحریک جنسی شدن به خودی خود گناه نیست، مگر این که به خودارضایی و سایر انحرافات جنسی کشیده شود که در این صورت گناه به حساب می آید، دانستن این موضوع باعث می شود که نسبت به خود حساسیت نشان ندهید. اگر ­گاهی با دیدن تصاویر معمولی و یا خواندن مطالب مربوط به تولید مثل در کتاب­های درسی، دچار تحریک جنسی می گردید، نگران نگردید و آن را عادی بپندارید.
3. تنها کاری که باید بکنید، این است که از خود مراقبت و مواظبت کنید تا جلوی به انحراف کشیدن خود را بگیرید، یعنی این که وقتی از لحاظ جنسی تحریک گردیدید، کاری نکنید که تحریک جنسی در شما افزایش بیاید و مشکلاتی را ایجاد بکند. می توانید با ایجاد حواس پرتی، تغییر موقعیت زمینه تحریک بیش تر خود را از بین ببرید.
4. در این سنین، نباید افكار خود را مشغول كنجكاوي ناآگاهانه و انحراف آميز درباره­ی مسايل جنسي نمايد، زيرا جستجوي بيش از حد در اين باره، زمينه­ وسوسه هاي شيطاني را در وجود شما فراهم مي آورد . ادامه­ تحصيل و زندگي طبيعي شما را با دشواري و سرگرداني رو به رو مي سازد. در نتيجه، استعدادهاي سرشار و نيروي شاداب جواني از دست مي رود. بنابراین بایستی برخورد شما با پديده­ جنسي، بسيار عاقلانه و همراه با احتياط باشد. از تحريك دستگاه تناسلي اجتناب كنيد. بلكه بايد از دست كاري و بازي با اعضاي تناسلي به شدت پرهيز كنيد. خود را به تحصيل و كارهاي مختلف مشغول سازيد . تا جایی که امکان دارد، ذهن خود را به مباحث دیگر معطوف کنید . خود را درگیر آن ها کنید تا به تدریج حساسیت شما کاهش بیابد . همین طور بتوانید تمایلات و غریزه جنسی خود را به شیوه صحیح کنترل کنید و از انحراف آن جلوگیری به عمل آورید. اگر روی این مسئله بیش از اندازه تمرکز کنید ،
باعث حساسیت و تحریک بیش تر شما می گردد و مشکل آفرین می گردد.
5. اگر حساسیت شما با این راهکارها کاهش پیدا نکرد ،می توانید با یک روانشناس با تجربه گفتگو نمایید تا راهکارهای دیگری را به شما پیشنهاد کنند.
6. براي کنترل غريزه جنسي و پیشگیری از انحراف آن توصیه های زیر را عملی سازید:
1- براي کار مداوم و ورزش برنامه‌ريزي کنید. از نيروي سرشار و فوق‌العاده‌اي برخوردارید، اگر اين نيرو در زمينه‌هاي درست مورد استفاده قرار نگيرد و به صورت مطلوب از آن استفاده نشود، با توجه به شرايط سني شما، آن‌ها در قالب امور جنسي و شهواني ظاهر خواهد شد. کار و فعالیت بدنی موجب مي‌شود نيرو و انرژي نوجوان پیش از آن که به چربي‌هاي اضافي تبديل گردد و اختلالاتي در ساز و کار اندام‌هاي بدن ايجاد گردد، از طريق سوخت و ساز مفيد و سالم به مصرف برسد.
2- از محيط‌هاي آلوده و ناسالم که يکي از علل و عوامل انحرافات جنسي است، دوري کنید.
3- از دوستی های ناسالم اجتناب کنید. نوجوانان که روابط نامطلوب و ناسالم دارند و با افراد منحرف و بي‌بند و بار دوست و رفيق هستند، کم کم به انحرافات کشيده مي‌شوند و تحت تأثير امور شهواني قرار مي‌گيرند. براي پيشگيري از انحرافات اخلاقي سعي کنيد از دوستي‌هاي آلوده و مشکوک جداً پرهيز نموده و با افراد سالم و مذهبي ارتباط برقرار نماييد و زمینه­های مذهبی خود را تقویت کنید.