سلام و خسته نباشید. پسری 16 ساله هستم .
من یک بار دچار خودارضایی شدم وتوبه کردم ولی دو سه بار دیگر در روز های بعد انجام دادم و باز توبه کردم . 7،8 ماهی گذشت تا دوباره... توبه کردم و پس از یک ماه دوباره ... و یک هفته بعد و باز توبه ...
بار اول که توبه کردم خیلی پشیمان بودم و اشک می ریختم ولی بار آخر دیگر عکس العملی نداشتم . حال اگر من تصمیم بگیرم که دیگر این کار را انجام ندهم توبه محسوب می شود ؟ یا باید اشک بریزم و از ته دل پشیمون بشم؟
لطفا اگر راه های روانپزشکی برای جلوگیری از این کار هست بفرمایید .
میدانم که خیلی ضرر دارد و ... ولی خیلی مقاومت سخت است . راستش به دختری علاقه مند شده ام که 6،7 ماهی از من بزرگتر است . آیا می توانم در آینده با او ازدواج کنم و زندگی خوبی داشته باشیم؟(یعنی اختلاف سنی مشکلی ایجاد نمی کند؟)

ممنون از زحماتتون

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباط تان با اين مركز
گرچه در این مورد، سومین بار است که سؤال می فرمایید و نباید پاسخی بدهیم،اما این بار پاسخی متفاوت از دفعه های قبل ارسال می کنیم تا ان شاءالله مفید باشد.
برادر گرامی!
همین که متوجه گناه خود شده و قصد پاک شدن دارید،قابل ارزش و مایه تحسین است. به خاطر این تصمیم به شما تبریک می گوییم.تمام انسان‏ها در تمام دوره‏های زندگی خویش مکلفند که خود را اصلاح کرده، از ناپاکی پرهیز و دوری کنند . از گناهی که می‏کنند، در پیشگاه خدا بخشش بطلبند، ولی آن چه در این بین مهم به نظر می‏رسد و می‏تواند در تمام دوران شاخص شود، پرهیز از گناه در دوره جوانی است. انسان در چنین دوره‏ای شالوده و اساس زندگی اش پی ریزی می‏شود. جوان در این دوره در اوج شهوت و طغیان و تمایلات نفسانی است. هنر بزرگی است که بتواند خویشتن دار باشد تا بر اریکه عزت و قدرت حکومت کند.
در جوانی پاک بودن شیوه پیغمبری است ورنه هرگبری به پیری می‏شود پرهیزکار
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله فرمود:«...التَّوْبَةُ حَسَنَةٌ وَ هِيَ مِنَ الشَّابِّ أَحْسَن...ُ وَ شَابٌّ لَا تَوْبَةَ لَهُ كَنَهَرٍ لَا مَاءَ لَه‏‏؛توبه از گناه، همیشه پسندیده است، ولی در سنین جوانی بهتر و پسندیده‏تر است . جوانی که توبه ندارد ،مانند نهری است که آب ندارد»(1).
راه توبه به روی همه گناهکاران (با هر گناه عظیمی که دارند) باز است، زیرا خداوند غفور و رحیم است. همه گناهان را می‌آمرزد،
امام علي علیه السلام در مورد توبه می فرماید:
«التّوبة ندم بالقلب، و استغفار باللّسان، و ترك بالجوارح، و إضمار أن لا يعود؛ (2)
توبه پشيمانى دل است، و طلب آمرزش به زبان، و ترك كردن گناه، و تصميم به عدم بازگشت به گناه».
اگر توبه نمودید، خداوند بشارت داده که توبه را قبول می کند و گناه را می آمرزد:
«قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ ؛ (3)
بگو: اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده‏ايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است»‏.
توصیه‏های اولیه به منظور کنترل نیروی شهوت و فرار از گناه :
1. سعی کنید به هنگام خواب شکم شما بیش از حد معمول پر نباشد.
2. از پوشیدن لباس‏های تنگ و چسبان اجتناب کنید.
3. از نگاه کردن به مناظر، فیلم‏ها و تصاویر تحریک کننده خودداری کنید . به محض مواجه شدن با این امور، چشم خود را بسته و یا به زمین و یا آسمان نگاه کنید.
4. از شنیدن و خواندن مباحث و مطالب جنسی و حتی شوخی‏های جنسی و تحریک‏کننده و فکر کردن در این امور، جدا بپرهیزید.
5. از خوردن مواد غذایی محرک مانند: خرما، پیاز، فلفل، تخم‏مرغ، گوشت قرمز، غذاهای پرچرب، حتی‏المقدور اجتناب و به میزان ضرورت اکتفا کنید.
6. پیش از خواب حتما مثانه خود را تخلیه نمایید.
7. از نوشیدن افراط ‏گونه آب و مایعات پرهیز کنید (به خصوص شب‏ها و قبل از خوابیدن).
8. هیچ‏گاه بدن عریان خود را در آینه نگاه نکنید.
9. از دست‏ورزی اندام جنسی خود اجتناب کنید .
10. هرگز به رو نخوابید.
11. به منظور تخلیه انرژی زاید بدن به طور منظم و زیاد ورزش کنید.
12. هیچ‏گاه بیکار نباشید. برای اوقات فراغت خود برنامه داشته باشید . آن را با مطالعه، ورزش، زیارت، عبادت و... پر کنید.
13. هرگز در مکانی خلوت و تنها و دور از نظر دیگران به مدت زیاد نباشید.
14. هرگاه مورد هجوم افکار جنسی واقع شدید، در مکان خلوت و دور از نظر دیگران به سر نبرید، بلکه در مجالس عمومی وارد شوید و در آن جا به سر برید.
15. هفته‏ای یکی دو روز، روزه مستحبی بگیرید. اگر توان آن را ندارید ،روزه اخلاقی بگیرید؛ یعنی، میزان صرف غذا را کاهش و فاصله هر وعده غذا را افزایش و تعداد دفعات غذا را کاهش دهید و به حداقل خوراک اکتفا کنید.
16. با نامحرم رفتار متکبرانه داشته باشید . از سخنان ملایمت‏آمیز با آن ها خودداری کرده و از نرمی در کلام با آن ها اجتناب ورزید.
17. هیچ‏گاه با نامحرم و جنس مخالف در مکان خلوت و دور از نگاه دیگران باقی نمانید، حتی برای آموزش و...
18. قرآن زیاد بخوانید و درباره معانی آیات آن فکر کنید.
19. در هیچ شرایطی نماز و عبادات واجب را ترک نکنید، حتی اگر گاهی مرتکب گناه خود ارضایی یا هر گناه دیگر می شوید.
تذکرات پایانی:
1. تنها رعایت تمام این امور، به صورت مستمر، نتیجه‏بخش خواهد بود.
2. به محض گناه و ارتکاب آن، از رحمت الهی مأیوس نباشید .با توبه مجددا راه پاکی را فراگیرید . سعی کنید که تکرار نشود.
3. در تمام حالات از خداوند برای حفظ پاکی یاری بجویید.
علاقمند شدن
چند نکته را یاد آور می شویم:
1. یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در انتخاب همسر این است : دو نفری که می‏خواهند با همدیگر ازدواج کنند کفو و همتای هم باشند. منظور از کفو یعنی اینکه از نظر اعتقادی،اخلاقی، خانوادگی، اقتصادی و از نظر تحصیلی و سنّی مناسب برای یکدیگر باشند. از نظر سنی بهتر است که حدود 2 الی 4 سال پسر بزرگ تر از دختر باشد تا همواره نسبت به همدیگر جذّابیت داشته باشند. البته این معیار قطعی نیست و با توجه به دیگر معیار ها قابل کم و زیاد شدن است.
2. همه انسان ها نیازمند به محبت هستند. به همین خاطر چون با انسان دیگر و به خصوص با جنس مخالف آشنا شوند، احساس کشش و نیاز به او می کنند. در عین حال انسان ها از نیروی عقل و خرد برخوردار هستند و این موجب می شود که در برخورد با دیگران و به خصوص با جنس مخالف چارچوب هایی برای خود قرار دهند و با احتیاط و دور اندیشی عمل نمایند. احساسات و عواطف اگر از حد و اندازه بگذرد ،خطر آفرین خواهد بود. به همین خاطر انسان باید آن را تعدیل نماید. از نظر اسلام دوستی باید در چارچوب خاص قرار گیرد، زیرا اگر از آن خارج شود، پیامدهای ناگواری دارد، که از جملة آن ها ضربة روحی و مشکلات عاطفی است. البته طبیعت دوران بلوغ، عامل مؤثری در شکل گیری دوستی های افراطی است. شروع دوستی حدود 12 و 13 سالگی و دوام آن حداکثر تا 18 سالگی است. پس از آن، احساسات فرو می نشیند و به اصطلاح تصفیه می گردد.
ظاهرا عشق و علاقه شما نیز باید از همین نوع باشد.
اگر عشق و علاقه تان ازآن نوع عشق هایی است که در پی ظاهر می رود ، چشم چیزی را می بیند و دل را هم همراه خود می برد ،باید با دلت خلوت کنی که عشق از کجا آمد و برای چه آمد و دل تان را اسیر خود ساخت؟ باید اول به دلت بیاموزی که نمی تواند به دنبال دیده هر جا روان شود و شما را اسیر خود سازد.
همچو خواجه شیراز بگویی:
خوشا دلی کز پی نظر نرود به هر درش که بخوانند بی خبر نرود
مولانا، عشق هایی را کز پی رنگ رخساره است، چنین می داند:
عشق هایی کز پی رنگی بود عشق نبود عاقبت ننگی بود
بنابراین باید اول مسیر و هدف را برای خود مشخص نمایید . آیا علاقه شما از روی هوی و هوس است؟ در این صورت ، نتیجه همان است که بیان شد.
آیا عشق صادقانه است ؟ در این صورت آیا او به شما علاقه دارد؟ آیا او را برای ازدواج مناسب می دانید ؟ آیا شرایط ازدواج برای شما و او فراهم است ؟
اگر پاسخ به هر یک از پرسش ها منفی بود ، یا از همان نوع عشقی بود که در ابتدا بیان شد ، بهتر است هر چه زودتر او را فراموش کرده و قلب و دل را سبک نمایید و دل را با یاد خداوند نورانی سازید.
چنانچه فراموش کردن او برای تان سخت باشد ، در مکاتبه بعدی راهکارهای لازم را بیان خواهیم کرد.

پی نوشت ها:
1.شيخ حسن ديلمى‏،إرشاد القلوب إلى الصواب، ج‏1، ص 193،شريف رضى‏،قم‏،1412 ق‏.
2.عبدالواحدبن محمد تمیمی آمدی،تصنیف غررالحکم، ص194.انتشارات دفتر تبلیغات،قم،1366ش.
3. زمر (39) آیه 53.