با سلام و خداقوت
به فضل خدا استعداد خوبی دارم. با وجود اینکه به علوم دینی و حوزه علاقه دارم، به خاطر درخواست والدینم و منع شدید آن ها از انتخاب رشته ای غیر از علوم تجربی و یا ریاضی، تجربی را انتخاب کردم. البته نه به این معنا که رشته ام را دوست نداشته باشم؛ امید به خدمت به کشورم وامام زمان و دیدن کسانی که در راه بندگی و علم موفق بودند، خیلی امیدوارم می کند، اما گاهی اوقات و یا اکثر مواقع که درس خواندن خضوع مرا زیاد نمی کند، ناراحت می شوم و آرزو می کنم که علوم دینی را می خواندم. از طرفی هم می ترسم در این راه سمت خدایی نباشم و با ظهور امام زمان دستم خالی از علم و معرفت باشه، چون از بالاخره برای موفققیت در کنکور و دانشگاه باید زمان زیادی رو صرف کرد و طبیعتاً وقت نماز و قرآن و سایر عبادت ها محدودتر میشود. سوال اصلی من اینه که چگونه میشه برای رضایت خداوند و با یاد او درس خواند؟
با تشکر

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز
آرمان پاكي كه داريد ،شايسته تحسين است. رهنمود ما در اين راستا رعايت یک نکته کلیدی و راهبردی است که در یک عبارت خلاصه می شود : " تحصيل همراه با تهذيب.
در کنار تحصیل و علم آموزی، بر اساس آیات قرآن، استمرار تقوا و تهذیب نفس است که سبب فزونی بصیرت و بینش و جلب رضایت الهی می شود.
خودسازی و تهذیب به انسان شناختی عنایت می کند که بتواند مسیر درست هدف و زندگی و راه شناخت حق از باطل را تشخیص دهد، (1) از سویی دیگر، موانع پیشرفت و تکامل را از سر راه انسان بر می دارد . راه رسیدن به هدف را آسان می سازد.(2) بدیهی است جلب رضایت خدا جز با شناخت و انجام تکلیف کسب نمی شود.
حضرت موسی(ع) به خدا عرض کرد:‌خدایا! بندگانت از کجا بفهمند که از آنان راضی و خشنود هستی؟ مرا از نشانه خشنودی و رضای خودت از بنده‌ات آگاه کن.
خداوند در پاسخ فرمود: هرگاه دیدی بنده‌ام توفیق اطاعت و فرمانبرداری و ترک گناه و معصیت پیدا کرد، بدان که از او راضی‌ام و این علامت خشنودی و رضایت من است.(3)
ضمن این که تهذیب نفس عامل افزایش علم و دانش و توفیق پیشرفت علمی می گردد. (4)
امام خميني (ره) در سفارش به جوانان مي فرمود:
تحصيل همراه با تهذيب و همراه اخلاق فاضله انساني است كه مي تواند ما را به حيات انساني برساند و مي تواند كشورها را از وابستگي نجات بدهد. اگر شما جوان ها دنبال تحصيل كه مي رويد، دنبال اين معنا باشيد كه يك تصديقي (مدركي)، دیپلمی و... بگيريد و آن را وسيله قرار بدهيد براي استفاده مادي خودتان، اين همان انحرافي است كه آن ها (دشمنان) مي خواهند. اگر شما در مراكزي كه هستيد، يك ايده صحيح داشته باشيد و يك غايت (هدف)صحيح داشته باشيد كه براي رسيدن به آن غايت مشغول تحصيل باشيد و براي رسيدن به آن امري كه خداي تبارك و تعالي مي خواهد و آن تهذيب نفس و پرستيدن الله و دور كردن همه شرك ها و همه انحراف ها و الحادها از خودتان و از مراكزتان است. اگر اين طور باشد، شما پيروز خواهيد شد. (5)
شما جوانان از حالا بايد شروع كنيد به جهاد اكبر (خودسازي). نگذاريد كه قواي جواني از دست تان برود. هر چه قواي جواني از دست برود، ريشه هاي اخلاق فاسد در انسان زيادتر مي شود و جهاد مشكل تر... اگر چنانچه شما خودتان را ساختيد و فضایل انساني را در خودتان ريشه دار كرديد، آن وقت در همه مراحل پيروز هستيد. مملكت تان را مي توانيد نجات دهيد. (6)
بنابراین برای حرکت در مسیر بندگی در کنار تحصیل به خودسازي توجه ویژه داشته باشید . درس را برای خدا و خدمت به بندگان خدا بخوانید. مطمئن باشید قله های علم و دانش و معرفت را فتح خواهید کرد .
مقام معظم رهبری نیز در توصیه های خود به جوانان و نوجوانان بر تهذیب نفس در کنار تحصیل تاکید کرده اند و در سخنی حکیمانه فرموده اند :
من به جوان ها مى‏گويم: تحصيل، تهذيب، ورزش. تحصيل كنيد؛ يعنى نيروى خرد، فكر، مغز، علم در شما تقويت شود. ... در كنار تحصيل، تهذيب باشد. دل هاى شما جوان ها نورانى است؛ فطرت الهى در شماها زنده و درخشان است. امروز شما خودتان را به كارهاى نيك، خلق‏نيك، رفتارنيك اگر وادار كنيد و عادت بدهيد، هويت انسانى شما همين‏جور شكل مى‏گيرد و تا آخر عمر اين دستاورد با شما خواهد ماند. ... در مسائل دينى بر نقاط عقلانى و ظريف بپردازيد و آن ها را از استادان ماهرش فرا بگيريد. دين، عواطف هم دارد؛ لكن اين عواطف به معنويات عميق، به فكر عميق تكيه دارد؛ اين فكر را بايد آموخت و با مبانى دينى آشنا شد و بر اساس آن، روى شخصيت خود، روى دل خود اثر گذاشت. ... تهذيب شامل رفتارها هم مى‏شود؛ رفتار با پدر و مادر. پدر و مادرهاي تان را هم دوست بداريد و هم اين دوستى را به آن ها ابراز كنيد؛ هم احترام شان كنيد. هم اطاعت شان كنيد؛ در داخل محيط خانه، اخلاق شما، رفتار شما مى‏تواند يك خانواده را بسازد. (7)
منتظر تماس های بعدی شما هستیم.
پي نوشت ها:
1. طلاق (65) آیه 2.
2. همان، آیه 4.
3. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت، 1404 هجرى قمری، ج 67، ص 26.
4. بقره (2) آیه 282.
5. صحيفه نور ، موسسه نشر آثار امام خمینی ، ج 14، ص 13.
6. همان، ج 7، ص 211.
7. به نقل از پایگاه اطلاع رسانى مقام معظم رهبرى، جملات فوق بخشى از بیانات مهم و حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب در جمع جوانان انجمن هاى اسلامى دانش آموزى در تاریخ نوزدهم اردیبهشت ماه سال 1386 مى باشد.