روز قیامت سیدها در اتش نمی سوزند چرا؟ چرا این استثنا برای آنها وجود دارد ؟ چرا کسی که خودش انتخاب نکرده سید باشد یا عام وخودش در این مورد دخیل نبوده ولی از این لحاظ برتری بهش بدن بی خودی؟نگین که اون عذاب هم برای اونا سخته قبول ندارم اصلا اگه سخته پس این تفاوت چه معنایی داره؟

با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
آنچه در خصوص عذاب نشدن سادات شنيده ايد، امري كاملاً نادرست است. در اين خصوص، مطلبي در روايات نيامده است. فقط بین مردم مشهور شده که خدواند سادات را اگر اهل جهنم باشند، در جهنم نمي برد و با آتش عذاب نمي كند؛ بلكه آن ها را با سرما و در مكاني به نام "زمهرير" مورد عذاب قرار مي دهد.
در اين باره بايد گفت كه نسبت به اين ادعا، هيچ روایتی نرسیده است؛ بلکه در روایت آمده است: «خداوند جهنم را برای معصیتکاران آفریده است؛ هر چند آن شخص، عاصی سید قريشی باشد». (1)
قرآن نیز در باره قیامت می فرماید: «لا انساب بینهم یومئذً و لا یتساءلون»؛ (2) «هنگامی که در صور دمیده می شود و قیامت برپا می شود، ملاک آن روز نسب نیست».
البته نقل شده كه "زمهریر" نام طبقه ای از طبقات دوزخ است (3) که در آن، عذاب الهی به صورت سرمای جان فرسا جلوه گر است و نسبت به عذاب های دوزخیان، برتری ندارد و تخفیفی محسوب نمي شود تا هر که به آن مبتلا شد، عذاب کم تری نسبت به بقیه دوزخیان داشته باشد؛ بلکه تنها دسته ای از مجرمان با توجه به گناه و جرمشان به چنین عذابی دچار می شوند، و دسته ای دیگر، با این معیار به عذابی دیگر. این که مثلاً سادات در زمهریر مجازات شوند و نه آتش، مدرک شرعی ندارد.
در نتيجه، تصور اصل پارتي بازي در آخرت با فرض مورد نظر شما اساساً نادرست است و در آن جا عدالت محض حاكم است.

پی نوشت ها:
1. علامه مجلسي، بحار الانوار، ج 46، ص 82، نشر اسلاميه، تهران، بيتا.
2. مؤمنون (23)، آیه 10.
3. بحار الانوار، ج 83، ص 17، همان.