سلام
در فارکس شما با هر ارز بین المللی می توانید وارد بازار شوید و می توانید ارزتان را بفروشید و یا ارزی را که ندارید بفروشید مثلا با دلار وارد می شوید و می توانید یورو یا ین یا فرانک یا هر ارز بین المللی دیگری را که ندارید! بفروشید و یا بخرید زیرا ارز شما قابلیت تبدیل به هر ارزی را با یک نرخ تبدیلی دارد. درضمن به شما وام مجازی هم داده میشود که وجود خارجی ندارد و شرطی است بین کارگزاران و بانک ها که میتوانید چند برابر سرمایه خود معامله کنید
درضمن قابلیت تحویل در این معامله وجود ندارد
لطفا با توضیحات مبسوط بفرمایید که مشکل شرعی دارد یا خیر

با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با این مرکز؛
فتوای مراجع عظام در این مسئله گوناگون ابراز شده، هر کس باید به فتوای مرجع تقلید خودش عمل کند. به برخی از فتاوا اشاره می کنیم :
اگر خرید و فروش جدی و واقعی باشد، طرفین هم معلوم و مشخص باشند، مقدار ارز خریداری شده و قیمت آن معلوم باشد، صاحب ارز بتواند ارز یا قیمت آن را به مشتری تحویل بدهد،معاملات ارزی بازار فارکس اشکالی ندارد. درآمد و سودی که می برند، اشکال ندارد. (1)
به فتوای آیت الله فاضل کسب درآمد از طریق بازار فارکس در قالب معامله های شرعی مانند خرید و فروش و مشارکت، و رعایت شرایط صحت آن معامله ها اشکال ندارد. اگر درکسب درآمد از طریق بازار فارکس، ارزی از کشور خارج می شود، باید معادل آن ارز وارد کشور شود . (2)
به فتوای آیت الله بهجت ( ره ) کسب درآمد از طریق بازار فارکس اشکال دارد . ( 3 )
به فتوای آیت الله مکارم با توجه به این که فارکس شرایط شرعی معاملات را ندارد ،جایز نیست.(4)
لطفا هرگاه سوال شرعی می پرسید ،نام مرجع تقلید خود را ذکر کنید تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهیم .
پی نوشت ها :
1 . سؤال تلفنی(02517746666) از دفتر مقام معظم رهبری .
2 . سؤال تلفنی (02517720500) از دفتر آیه الله فاضل .
3 . سؤال تلفنی (02517743271) ازدفتر آیت الله بهجت .
4. آیت الله مکارم ،بخشی از مسائل کثیرالابتلا ،م171.