با سلام و عرض خسته نباشید .بنده در انتخاب همسر وسواس دارم چیکار باید بکنم؟ با تشکر

پرسش: با سلام و خسته نباشيد بنده در انتخاب همسر وسواس دارم چيكار بايد بكنم؟
پاسخ: پرسشگر محترم با سلام و تشكر از ارتباطتان با اين مركز؛
همان‌گونه كه خود در سؤال‌تان اشاره داشته‌ايد، مشكل شما چيزي جز كمال‌گرايي منفي (كه از ويژگي‌هاي افراد مبتلا به وسواس فكري است) نيست؛ البته شما فقط در زمينه انتخاب همسر دچار روحيات وسواس‌گونه نيستيد و احتمالا در بسياري از انتخاب‌هاي خود كمابيش با اين مشكل مواجهيد.
وسواس فكري از پيچيده‌ترين اختلالات رواني است كه درمان اورژانسي و فوري آن امكان پذير نيست و درمان آن بسته به نوع و شدتش، حداقل به 20 جلسه روان‌درماني نيازمند است.
در برخي موارد، دارودرماني نيز بايد همراه روان‌درماني گردد.
در هر صورت توصيه مي‌شود:
1. در اسرع وقت براي درمان ريشه‌ایي و اساسي مشكل خود به يك روان‌شناس باليني متخصص در درمان وسواس فكري مراجعه نماييد.
2. با جستجوی واژه‌هاي كمال‌گرايي، كامل‌گرايي و تماميت خواهي در اينترنت، به مطالعه مقاله‌هاي مرتبط با آن بپردازيد!
كتاب كمال‌گرايي مثبت، كمال‌گرايي منفي، مهناز محرابي‌زاده هنرمند و يا كامل‌گرايي، قابل توصيه مي‌باشد.
براي آگاهي بيشتر از عناوين كتاب‌هاي مرتبط با موضوع كمال‌گرايي در موتور جستجوي گوگل، واژه آدينه بوك را جستجو نماييد؛ سپس در مستطيل جستجوي سايت آدينه بوك، واژه كامل يا كمال را جستجو نماييد! با اين كار مي‌توانيد به عناوين جديدترين كتاب‌هاي چاپ‌ شده در اين زمينه آگاهي يابيد.
در زیر نگاهی داریم به ملاک های ازدواج :
1. ملاک‌های اصلی:
منظور از این ملاک ها، ملاک‌هایی هستند که دوام و استمرار زندگی و پیوند عاطفی بین زن و شوهر را فراهم می‌کنند و رضایت و خوشبختی را به دنبال دارند که عبارتند از:
الف) اصالت خانوادگی:
اصالت خانوادگی، یعنی: والدین مشخص و معین داشته باشند و سیستم خانواده دچار مشکل نباشد و رابطه بین والدین و اعضای خانواده به حدی باشد که اعضا دچار اختلالات روانی نباشند.
شما با تحقیق کامل از وضعیت خانوادگی دختر از چگونگی تعامل و ارتباط والدین و فرزندان، به خصوص برادران آن دختر با هم دیگر و در کوچه و خیابان، مطلع شوید.
ب) پایبندی به دین و ارزش‌های اسلامی:
پیامبر اسلام (ص) به شخصی که می‌خواست ازدواج کند فرمود: «علیک بذات الدین؛ بر تو باد بر این که همسر دیندار بگیری».
بنابراین پایبندی به ارزش‌های اسلامی به عنوان نقاط مثبت، همانند قانون و مقررات زندگی در کنار یکدیگر است و به مرد و زن حدود و اختیارات مختص به خود را اعطا می‌کند.
ج) مشترک بودن در صفات و ویژگی‌های شخصیتی:
آگاهی از انتظارات، نیازها، علاقه‌ها، سطح استقلال فکری و اقتصادی و فرهنگی از جمله عوامل تعیین کننده و خوشبخت کننده است. شما با سؤالاتی چند از تمام امور فوق (انتظارات، نیازها و...) مطلع می‌شوید و طرف مقابلتان را از تمام امور بالا آگاه می‌کنید؛ برای نمونه شما با این سؤال که انتظارتان از من به عنوان همسر آینده چیست؟ یا در زندگی شخصی چه علاقه‌هایی دارید (موسیقی، رفت و آمد با دوستان، درس خواندن و...).
د) اخلاق نیکو:
اخلاق خوب از ویژگی‌های لازم و اساسی برای همسر است. منظور از اخلاق خوب تنها خنده‌رویی و خوش خلقی نیست؛ بلکه به معنای داشتن اخلاق اسلامی داشتن و پاک نمودن نفس و تهذیب آن است؛ پیامبر (ص) فرمودند: «اذا جاءکم من ترضون خلقه و دینه فزوّجه و إن لم تفعلوا تکن فتنه فی الارض و فساد کبیر؛ با کسی که اخلاق و دینش مورد پسند باشد، ازدواج کنید! اگر چنین نکنید، فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود خواهد آمد».
2. ملاک‌های فرعی:
این ملاک‌ها به این دلیل فرعی می‌باشند که بعضی از آنها بعد از ازدواج به مرور زمان کمرنگ می‌شوند و بعضی ملاک­های دیگر را طرفین می‌توانند با کنار آمدن، از ایجاد خلل در روابط زناشویی جلوگیری کنند.
این ملاک‌ها عبارتند از:
الف) زیبایی:
زیبایی امری نسبی است و یک امر کاملاً شخصی است و ترکیب اجزاء صورت و چگونگی چینش اجزاء به فرد نوعی زیبایی می‌دهد که این صفت از اهمیت خاصی برخوردار است؛ ولی به مرور زمان بعد از ازدواج کمرنگ می‌شود.
ب) سن:
محدوده سنی در مرد و زن باید هم‌سطح باشد و یا مرد حداکثر 5 سال از زن بزرگتر باشد.
ج) تحصیلات:
دانش و رشته تحصیلی تأثیر چندانی بر روابط زناشویی ندارد؛ مگر این که محتوای دانش، پیرامون موضوعاتی چون: مهارت‌های زندگی، برقراری ارتباط و...، باشد که باید به صورت مستمر زن و شوهر یاد بگیرند که چگونه، چه زمانی و کجا احساسات، انتظارات و...، خود را با یکدیگر مطرح کنند. دانش مذکور لزومی به داشن مدرک ندارد؛ بلکه آموختن و به کارگیری آن مهم است.
د) قد و وزن:
تناسب قد و وزن زن و شوهر و در صورت امکان، هم قد بودن یا بلند بودن قد مرد از زن، در حد مناسب، یکی از فاکتورهای نسبتاً مهم است؛ اما نکتة مهم آن است که وزن، قابل تغییر است و بنابر این مرد باید با این آگاهی و تحقیق دربارة استعداد چاقی داشتن یا نداشتن در خانوادة همسر آینده، با او ازدواج کند.
در یک جمع‌بندی شما با نوشتن نقاط مثبت همسر آینده و نمره دادن به آن، همچنین نمره‌گذاری به نقاط منفی در صورتی که نمرة نقاط مثبت بر اساس ملاک‌های اصلی و فرعی بالا بود، می‌توانید با فرد مورد نظر خود ازدواج کنید.