با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
حکمت آفرينش، در مورد انسان از جهات مختلف ، ايجاب نموده که بشر از دوجنس زن و مرد به وجود آيد . نيروي غريزه و عاطفه را نيز در انسان ها قرار داد . راه صحيح ارضاي غريزه را ارتباط با جنس مخالف قرار داد تا از اين طريق هم از نظر روحي و عاطفي انسان ها با هم انس و محبت پيدا کنند و هم نسل انسان از اين طريق زياد گردد.
ارضاي شهوت توسط همسر از نظر شرعي گناه نيست ،گرچه در اين زمينه هم اگر افراط بشود، ضررهايي دارد ،ولي گناه خود ارضايي را ندارد .
با توجه به ارتباط روح و بدن ، با عمل زناشويي با همسر يا ارضا شدن توسط همسر نوعي ارتباط عاطفي ايجاد مي شود . نيازهاي رواني انسان بر آورده مي شود . موجب الفت و محبت بيش تر بين زوجين مي گردد. وسبب بقاي نسل انسان مي گردد. به همين خاطر از نظر روان شناسان انجام عمل جنسي بين مرد و زني که همسر قانوني هستند ، توصيه شده ، روايات زيادي نيز در مستحب بودن اين عمل وارد شده، عمل جنسي همان آميزش است ،نه ارضا شدن با دست همسر، گرچه اين کار حرام نيست و گناهي ندارد اما هم آميزش بيش از حد و هم ارضاي شهوت به دست همسر اگر بيش از حد باشد، ممکن است ضرر داشته باشد ، در هر صورت ارضا توسط همسر با خود ارضايي بسيار فرق دارد. لطفا به مطالب ذيل توجه فرماييد :
خود ارضائي و استمنا نه تنها آثار مثبت رابطه با همسر را ندارد بلکه در استمنا عکس نتايج فوق حاصل مي شود زيرا:
1- استمنا در واقع آميزش با خود است. تحريك كننده وتحريك پذير يك نفر است. همين طور ايجاد كننده شرائط اوج لذت (گرم شدن، تصور لذت و...) توسط خود ارضا شونده فراهم مي شود. در اين جا تمام وجود فرد (در عين يك پارچه گي) بايد دو پاره شود: يكي ارضا شونده و ديگري تحريك كننده . دو پاره شدن آسيب هايي در پي دارد، از جمله اختلال در سيستم توجه و تمرکز و در مراتب بالاتر به نوعي توهم منجر خواهد شد.
2-آن گاه که بدن انسان تامين كننده نياز جنسي او گردد، چون بدن هميشه همراه اوست، كم كم او را در يك حالت تحريك جنسي دائم قرار مي دهد، چون از خودش لذت مي برد. اين فاصله رواني اندک وي را به سمت حالت تحريك دايمي سوق مي دهد. تحريك پذيري سريع, زود و دايم جداي از اثرات مخرب اجتماعي , اثرات جسمي زيانباري به دنبال خواهد داشت.
3- چون در استمنا ارضاي جنسي فقط از طريق انزال مني بدون هيچ گونه ارضاي عاطفي، ديداري ، شنيداري، لمسي و... حاصل مي شود ، ارضا به شدت ناقص، ناکام کننده مي باشد . ارضاي ناقص يعني آزاد کردن 100 واحد انرژي وهزينه کردن فقط 20 تا 30 درصد آن که باقي مانده اين انرژي زمينه ساز اختلالات رواني مثل اضطراب و ... مي شود، در حالي که در ازدواج همه اين موارد منتفي مي باشد..
با توجه به جهاتي که بيان شد، استمنا آثار و پيامدهاي منفي روحي و اجتماعي نيز دارد که توجه شما را به مواردي از آن جلب مي کنيم.
ا) پيامدهاي جسماني:
ضعف چشم و بينايي، تحليل رفتن قواي جسماني، ناتواني در توليد مثل، پيري زودرس، ضعف مفاصل، لرزش دست، زشتي چهره و از بين رفتن طراوت صورت.
ب) پيامدهاي روحي و رواني:
ضعف حافظه و حواس ‏پرتي، اضطراب، منزوي شدن و گوشه‏گيري، افسردگي، بي‏نشاطي و لذت نبردن از زندگي، پرخاشگري و بداخلاقي و تندخويي، كسالت دائمي، ضعف اعصاب و در نهايت ضعف اراده.
ج) عوارض اجتماعي:
ناسازگاري خانوادگي، بي‏ميل شدن به همسر و ازدواج، ناتواني در ارتباط با جنس مخالف و همسر، بي‏غيرت شدن نسبت به حفظ ناموس، احساس طرد شدن، از بين رفتن عزت، پاكي، شرافت و جايگاه اجتماعي، دير ازدواج كردن و لذت نبردن از زندگي مشترك. (1)
مهم ترين فلسفه حرمت استمنا نيز ضررها و پيامد هاي منفي آن است که حرمت آن را روايات بيان نموده است (2)
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم .
پي نوشت ها:
1. آيت الله دستغيب، گناهان کبيره، ج2، بحث استمنا، ص 332.
2. وسايل الشيعه، ج 14، باب 30 از ابواب النکاح المحرّم و ما يناسبه . روايت 2.