پرسش 44 . بنابر تبدیل گناه به حسنه با توبه، آیا گناهکار آرزو نمى‏کند که گناه بیش‏ترى مى‏کرد؟

توبه کننده در کجا این آرزو را ممکن است بکند؟ در دنیا یا آخرت؟ مسلّماً مراد آخرت است، زیرا در دنیا این آرزو و براى توبه کار پیدا نمى‏شود، چرا که با عنایت به معناى توبه و دو رکن اساسى آن (پشیمانى و تصمیم برعدم تکرار گناه) توبه کار، زشتى گناه را درک کرده و آن را ضد ارزش و ضد انسانیت دانسته و آن را مخالف قرب پروردگار شناخته است؛ قربى که همه تلاش اولیأالله است که به آن نایل آیند.
از سوى دیگر انسان تا در دنیا است به‏طور حتم عاقبتِ کار خود را نمى‏داند و نمى‏داند در لحظات آخر زندگى چه اعمالى را با خود خواهد برد.عاقبت بعضى از مجاهدان صدر اسلام و شمشیر زنان در رکاب رسول خدا صلی الله عله و آله و سلم و مهاجران الى الله مانند طلحه و زبیر به کجا ختم شد؟ پس انسان تا در دنیا است، به طور یقین پایان کار خود را نمى‏داند. حتى پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: « من نمى‏دانم خدا چه کار با من خواهد کرد» .
در روایات اسلامى تصریح شده که افراد با ایمان همواره میان خوف و رجا قرار دارند و تنها مجرمان زیانکارند که خود را از مکر و عذاب الهى ایمن مى‏دانند. قرآن مى‏فرماید: « از مکر و مجازات خدا جز زیانکاران ایمن نخواهند بود».184 خداوند به اشرف مخلوقات یعنى رسول‏الله صلی الله علیه و آله و سلم مى‏فرماید: « بگو من مى‏ترسم اگر نافرمانى پروردگارم کنم، گرفتار عذاب روز بزرگى شوم».185
بنابراین همان گونه که اصل باز بودن در توبه و امید به شفاعت شفیعان روز جزا، انسان‏ها را تشویق به گناه نمى‏کند، ثمرات نشاط آفرین توبه هم سبب آرزوى گناهان بیشتر نمى‏گردد.
اما در آخرت که روز آشکار شدن نهان‏ها و بروز حقایق است، اوّلاً زشتى گناه و مخالفت خدا و عواقب زیانبارش چنان ظاهر خواهد شد که نه تنها فکر و آرزوى گناه را از حاضران صحنه قیامت سلب مى‏کند، بلکه مجرم آرزو مى‏کند که‏اى کاش بین او و جرمش فاصله زیادى وجود داشت.186 برفرض تحقق چنین آرزویى یعنى در قیامت توبه‏کارى که سیئاتش مبدل به حسنه شده، آرزو کند که کاش در دنیا گناهان بیشترى مى‏کرد، مشکلى ایجاد نمى‏کند، زیرا در آن جا هیچ اثرى بر این آرزو مترتب نیست، چون جاى عمل نیست؛ همان‏گونه که در آخرت کفار هم یکتاپرست و موحدند، ولى در قیامت موحد شدن فایده ندارد. با چنین آرزو نه از آرزو کننده و نه از کس دیگر که موقعیت توبه کار را مى‏بیند، انجام گناه امکان ندارد. پس این آرزو در قیامت هیچ اثر عملى مانند تشویق به گناه ندارد، تا اشکالى تولید شود. بنابراین چنین آرزویى در دنیا براى توبه‏کار به وجود نمى‏آید، چرا که آرزوى گناه بیانگر بد سرشتى و خبث باطن است، در حالى که فرض این است که توبه کار انقلاب روحى پیدا کرده و به زشتى عملش پى‏برده و چنین آرزویى بیانگر واقعى نبودن توبه مى‏باشد. در آخرت هم‏کار از کار گذشته و این آرزو برفرض تحققش هیچ اثر ندارد، از این رو هیچ اشکالى را تولید نمى‏کند.