پرسش 42 . آیا با توبه، گناهان سابق به حسنه و ثواب تبدیل مى‏شود؟

قرآن مجید براساس آیه « اِلاّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَاؤُلِئکَ یُبَدِّلُ اللهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللهُ غَفُورَاً رَحِیماً169؛ مگر کسانى که توبه کرده و ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‏اند، خداوند گناهان آنان را به حسنات تبدیل مى‏کند و خداوند آمرزنده و مهربان است» توبه کنندگان را امیدوار مى‏کند و آنان را نسبت به این عمل بزرگ تشویق
مى‏نماید. چگونه خداوند گناهان را به حسنات تبدیل مى‏کند؟ در این جا چند تفسیر وجود دارد:
1- خداوند گناهان سابق ایشان را با توبه محو مى‏کند و اطاعت‏هاى بعدى ایشان را مى‏نویسد، در نتیجه به جاى کفر و قتل بناحق و زنا، داراى ایمان و جهاد و عفت مى‏شوند.170
2- مراد از سیئات و حسنات، ملکاتى است که از آن دو در نفس پدید مى‏آید، نه خود آن‏ها و خدا ملکه بد آنان را مبدّل به ملکه خوب مى‏سازد.171
3- مراد از سیئات و حسنات، ثواب و عذاب آن‏ها است، نه خود آن‏ها و خدا از چنین کسانى عذاب قتل و زنا را برداشته و ثواب قتل به حق و عفت مى‏دهد.172
علامه طباطبایى پس از نقل این سه وجه مى‏گوید: « این وجوه در یک اشکال مشترک‏اند و آن این است که کلام خدا را از ظاهرش برگردانده‏اند، آن‏هم بدون هیچ دلیلى که در دست داشته‏باشند، زیرا ظاهر جمله این است که هر یک از گناهان ایشان خودش مبدّل به حسنه مى‏شود، نه عذابش و نه ملکه‏اش و نه اعمال آینده‏اش، پس باید براى حل این قضیه گناه و ثواب را بشناسیم. تفاوت این دو در موافقت و مخالفت خدا است. مخالفت و موافقتى که در انسان اثر گذاشته و در نامه اعمالش نوشته مى‏شود، نه خود فعل، چون خود فعل از بین مى‏رود. اگر ذات کسى شقى (بدبخت) و یا آمیخته به شقاوت نباشد، هرگز مرتکب عمل زشت نمى‏شود، پس اعمال زشت از آثار شقاوت و خباثت ذات آدمى است. اگر ذاتى از راه توبه و ایمان و عمل صالح مبدّل به ذاتى طیّب و طاهر شد، لازمه تبدل این است که آثارى هم که در سابق داشت و ما نام گناه برآن نهاده بودیم، با مغفرت و رحمت خدا مبدّل به آثارى شود که با نفس سعید و طیّب و طاهر مناسب باشد و آن بدین طریق است که عنوان گناه از آن برداشته شود و عنوان حسنه و ثواب به خود بگیرد» .173