پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

با سلام و عرض ادب ببخشید سوالی داشتم: 1- من مقلد آقای بهجت بودم قبل از فوت ایشون با دلایل نادرستی مثل سخت گیری ایشون مرجع تقلیدم رو عوض کردم حالا از هر مرجع باسخگویی که میبرسم یک در میان نظرات متفاوتی میدهند برای اینکه سردرگم نشم جناب آقای مکارم شیرازی رو انتخاب کردم الان مرجع تقلید من آقای مکارم هستند؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
انسان بايد از مرجع تقليد اعلم تقليد کند و راه هاي شناخت مرجع تقليد اعلم چنين است:

اول آن كه خود انسان يقين كند ، مثل آن كه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد ،.
دوم آن كه دو نفر عالم عادل كه مى توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند، مجتهد يا اعلم بودن كسى را تصديق كنند ، به شرط آن كه دو نفر عالم عادل ديگر با گفته آنان مخالفت ننمايند .
سوم آن كه عده‌اى از اهل علم كه مى توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند ، و از گفته آنان اطمينان پيدا مى شود، مجتهد يا اعلم بودن كسى را تصديق كنند .
اگر شناختن اعلم مشكل باشد، بايد از كسى تقليد كند كه گمان به اعلم بودن او دارد ، بلكه اگر احتمال ضعيفى هم بدهد كه كسى اعلم است وبداند ديگرى از او اعلم نيست، بنابر احتياط واجب بايد از او تقليد نمايد . اگر چند نفر در نظر او اعلم از ديگران و با يكديگر مساوى باشند، بايد از يكى از آنان تقليد كند.(1)
درحال حاضر مراجعي درحوزه هاي علميه معروف ومشهور هستند که پس از استفاده از راه هاي تشخيص مرجع اعلم، مي توان ازيکي ازآن ها تقليد نمود ازجمله، آيات عظام:
1-حضرت‌آيت‌الله‌حاج‌سيدعلي‌خامنه‌اي‌(مقام‌معظم‌رهبري‌)
2ـ حضرت‌آيت‌الله‌حاج‌شيخ‌حسين‌وحيد خراساني‌
3ـ حضرت‌آيت‌الله‌حاج‌سيد موسي‌شبيري‌زنجاني‌
4ـ حضرت‌آيت‌الله‌حاج‌شيخ‌ناصر مكارم‌شيرازي‌
5-حضرت آيت الله حاج سيد علي سيستاني
6-حضرت آيت الله حاج شيخ لطف الله صافي
پي نوشت:
1.توضيح المسائل مراجع ، مسئله 3 و 4و 14.