پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام- به نظر شما اینکه دختران در سن 9 سالگی بالغ می شوند مخصوص عربها نیست . آیا جثه ی دختران ایرانی و عربها در سن 9 سالگی با هم یکیست که این قانون برای هر دو یکی باشد. اسلام از عربستان برخاست و اعلام کرد دختران 9 ساله بالغند و مکلف به اجرای فرامین شرعی الهی هستند و این درحالی بود که دختران 9 ساله ی آن زمان چثه های درشت داشتند و در آن سن ازدواج می کردند و صاحب فرزند هم می شدند. اما آیا چثه ی نحیف دختران 9 ساله ی ما اجازه ی روزه گرفتن در هوای گرم تابستان و روزهای طولانی را به آنها می دهد؟ آیا روزه گرفتن برای آنها (که فقط تا 18 سالگی رشد می کنند )مصداق جاماندن از زمان و ضرر زدن به بدن نیست؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
احکام اسلام براي همه جهانيان تا قيامت است. نه فقط براي انسان هاي منطقه خاص. اگر در مورد بلوغ دختران مناطق ديگر جهان غير از عربستان حکم خاصي بود، از طرف پيامبر (ص) بيان مي شد که بيان نشده است. دختران با رسيدن به سن تکليف احکام را مي توانند انجام دهند، مثلا مي توانند نماز بخوانند و بيش تر دختر ها مي توانند روزه بگيرند.
اگر دختري از نظر جسمي توان روزه گرفتن نداشته باشد، روزه برايش واجب نيست . بايد بعدا که توان داشت، به تدريج قضاي روزه ها را بگيرد . به فتواي آيت الله مکارم اگر تا رمضان سال بعد توان روزه گرفتن پيدا نکند ، قضاي روزه ها هم لازم نيست و بايد براي هر روز 750گرم طعام به فقير بدهد. (1)
پي نوشت:
1.آيت الله مکارم شيرازي ، احکام بانوان ،س3.