پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

بسم الله الرحمن الرحیم حدود یک سال پیش پدرم یک عدد فلشی(حافظه جانبی) پیدا کرد و ما حدود یک هفته دنبال صاحب آن گشتیم ولی آن را پیدا نکردیم می خواستم ببینم آیا من حق استفاده از آن را دارم یا نه؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
در صورتي که فلش (حافظه جانبي) نشانه اي دارد که به واسطه آن نشانه؛ صاحب آن پيدا و شناسائي شود، در صورتي که اميد به پيدا شدن صاحب آن باشد، واجب است در همان محدوده اي که آن را پيدا کرده ايد، اعلان کنيد تا صاحب آن پيدا شود. مي توانيد اطلاعيه بنويسيد و در مسجد و نانوائي محل نصب کنيد تا يک هفته هر روز و بعد از يک هفته تا يک سال ، هفته اي يک مرتبه آن را اعلان کنيد.
اگر اميد به پيدا شدن صاحب آن نباشد، يا اعلان کرديد و تا يک سال صاحب آن پيدا نشد، مي توانيد به قصد اينکه هر وقت صاحبش پيدا شود، قيمت آن را به صاحبش بدهيد، براي خود برداريد و استفاده کنيد و يا براي صاحبش نگهداري کنيد ، ولي احتياط آن است که از طرف صاحبش آن را به کسي که نياز دارد ، صدقه بدهيد. اگر نشانه ندارد و مايوس از پيداکردن صاحبش هستيد ، فلش يا قيمت آن را با اجازه مرجع تقليد تان از طرف صاحبش به فقير صدقه بدهيد(1)
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم .
پي نوشت:
1. توضيح المسائل مراجع، ج2، م 2566-2568.