پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

دایی بنده یک کارگاه تراشکاری داشته و دارد. برای اینکه از مزایای کارفرمایی استفاده نماید باید تعدادی کارگر به استخدام خود درمی آورد و آنها را نیز بیمه می کرد از آنجایی که پدر ایشان شغل کشاورزی داشت و در حال از کارافتادگی بود تصمیم گرفت اسم پدر خود را هم به عنوان کارگر رد کند و اورا نیز بیمه کرد پدر ایشان نیز هرزچندگاهی به کارگاه سر میزد وکاری هم که از دستش بر می آمد انجام می داد تا اینکه پدرش یعنی پدربزرگ من فوت کرد و به مادر بزرگ من حقوق بیمه دادن و از این حقوق استفاده می کند. سوال مادر بزرگ من این است که آیا استفاده از این پول برای مادر بزرگ من اشکال شرعی دارد یا نه از طرفی مادر بنده به دلیل اینکه همسرش فوت کرده و از هیچ ارگانی حقوق نمی گیرد و بیمه هم نیست یتیمداری کرده و درآمدی هم ندارد ، قانونی هست که می تواند از این حقوق پدرش استفاده نماید و مقداری از این پول را ماهیانه به مادرم بدهند آیا می تواند از این پول استفاده نماید و اشکال ندارد.مرجع تقلید مادر و مادر بزرگم امام خمینی (ره) است و بر اساس آن جواب دهید با تشکر.

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
اگر بيمه کردن پدر دايي شما (پدر بزرگ تان) طبق مقررات بيمه بوده اشکالي ندارد . حق بيمه اي كه به مادر بزرگ تان مي دهند، اشکال نخواهد داشت ، ولي اگر بر خلاف مقررات بيمه اين کار را کرده، اشکال دارد. (1)
استفاده مادرتان و بچه هاي يتيم ايشان از پول بيمه، مترتب بر صحت بيمه و يا عدم صحت آن است. اگر بيمه پدر بزرگ تان درست باشد ، اموال اشکالي نخواهد داشت . مي توانيد از بيمه سوال کنيد.
پي نوشت:
1 . امام خميني، استفتاات، ج 3 ،ص 562 .