پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

 

امام علي عليه السلام: دانشمند، كسى است كه از دانش، سيرى نپذيرد و به سيرى از آن نيز وانمود نكند . غرر الحكم و درر الكلم 1740

 

پرسش 1:
گناه شرح من مي خوام ترک استمنا کنم . چند بار تصميم گرفتم ولي زمين خوردم .
پاسخ:
برادر گرامي با تشكر از تماس تان با اين مركز
@@ خودارضايي عوارض جسمي و روحي و رواني زيادي دارد. تا حدودي به عوارض آن آگاهي داشته و به برخي از آنها - مثل بازماندن از علم و تحصيل- مبتلا شده ايد. آسيب هاي ديگري مانند؛افسردگي و بي حالي و ضعف بينايي ، ضعف قواي جسماني ، آسيب دستگاه تناسلى و ناتوانى‏هاى جنسى و توليد مثل، بيماري هاى مقاربتى‏،عقيم شدن‏،كم خونى، كم اشتهايى و مشكلات گوارشى؛كم خوابى و اختلال در خواب؛ تنگى نفس؛ سر درد و سرگيجه؛پيدايش تغييرات در نخاع و ستون فقرات، ضعف حافظه، حواس پرتى و ناتوانى در تمركز فكرى‏،اضطراب ،افسردگى‏، پرخاشگرى و بداخلاقى‏، يأس از زندگى‏،از بين رفتن خلاقيت‏ها، توانايى‏ها و سركوب شدن استعدادها،عدم ميل به تحصيل، مطالعه، تحقيقات علمى و فعاليت‏هاى فكرى، هوس باز و بى‏بند و بار شدن ،افت تحصيلى‏،بزهكارى و ... از عوارض خود ارضايي هستند.
دوست عزيز! يكي از زمينه هاي انجام اين گناه تنهايي است . شيطان در تنهايي به سراغ انسان مي آيد .بنابراين يكي از علت هاي عدم ترك اين عمل تنها بودن در خانه است. اگر مي خواهيد از اين عمل خانمان سوز براي هميشه نجات پيدا كنيد ،مهم ترين راهكار براي شما اين است كه تنها نباشيد .براي مطالعه و آمادگي براي كنكور بهترين مكان، كتابخانه، يا در جمع دوستان است. نه تنها هنگام مطالعه ، بلكه سعي كنيد براي كارهاي ديگر نيز در خانه ، يا در حيط خلوت نباشيد. بايد از هر چيزي كه فكر مي كنيد زمينه انجام اين عمل است ، يا موقعيت هايي كه در آنها به اين كار مبادرت مي ورزيد ، پرهيز كنيد و به چيزهايي كه در مقابل آنها است ،رو آوريد.
بنابراين ضمن به كار بردن راهكارهاي زير ، با يك برنامه ريزي صحيح درسي ،مطالعه خود را در كتابخانه انجام دهيد و به هيچ وجه در خانه تنها نباشيد.
راهكارهاي ترك:
1- سعي كنيد هميشه پيش از خواب مثانه خود را تخليه كنيد . شب‏ها به خصوص غذايي سبك ميل كنيد.
2- هرگز شكم خود را بيش از حد معمول پر نكنيد . اگر تا چند لقمه ديگر جا داريد، از غذا دست بكشيد.
3- از پوشيدن لباس‏هاي تنگ و چسبان (به خصوص لباس زير ) اجتناب ورزيد.
4-هرگز در حمام به طور کامل لخت نشويد.مثلا در حالي که هنوز زير شلوار؛ يا شورت بلند به پا داريد، قسمت فوقاني بدن خود را بشوييد. از ليف و صابون زدن به اندام جنسي خود که باعث تحريک آن مي شود بپرهيزيد.مطمئن باشيد صرف تماس آب و صابون با اندام جنسي بدون دست ورزي براي بهداشت آن کفايت مي کند.
.4- هرگز فكر گناه را به ذهن خود راه ندهيد . از تصور و تخيل امور جنسي و شهواني سخت پرهيز كنيد.
5- از خواندن، شنيدن، نگاه كردن به امور و تصاوير شهوت زا دوري كنيد.
6- از خوردن مواد غذايي محرك مانند: خرما،پياز، فلفل، تخم‏مرغ و غذاهاي چرب اجتناب و يا به حداقل اكتفا نماييد.
7- از نگاه كردن و دست‏ورزي به اندام جنسي خود پرهيز كنيد.
8- هرگز به رو نخوابيد . تا زماني كه كاملاً خواب به سراغ شما نيامده‌، به رختخواب نرويد.
9- براي تخليه انرژي زايد بدن به طور منظم و زياد ورزش كنيد.
10- هيچ‏گاه بيكار نباشيد . هميشه براي مشغول ساختن خود به فعاليتي مطلوب و مثبت برنامه داشته باشيد.
11- روزه بگيريد . حتي اگر روزه واجب به عهده نداريد ،روزه مستحبي بگيريد . اگر قادر نيستيد، روزه تربيتي بگيريد، يعني به كم ترين مقدار غذا و كم‏حجم‏ترين نوع غذاها اكتفا كنيد . وعده غذايي خود را كم كنيد.
12- هرگز به نامحرم نگاه نكنيد، حتي اگر به ارتباط كلامي با آنها مجبور باشيد.
13- با جنس مخالف رفتار متكبرانه داشته باشيد. هرگز با روي باز و نرمي با آنها برخورد نكنيد.
14- هرگاه افكار جنسي به ذهن شما حمله ور شد ، ذهن خود را مثلاً با بستن يك كش به مچ دست خود و كشيدن و رها كردن آن ،از آن افکار منصرف کنيد. به خود هشدار دهيد.
15- به بدي اين گناه و عواقب آن بيانديشيد . احساس گناه شما از اين کار نبايد به حدي باشد که در شما ايجاد اضطراب مخل به سلامت روان کند .
16- به محض لغزش فوراً توبه كنيد. هرگز از رحمت خدا مأيوس نباشيد. رحمت خدا از گناه شما بزرگ تر است.
17- قرآن زياد بخوانيد و در معاني آيات آن تفكر كنيد.
18-در مجالس مذهبي، دعا و توسل و موعظه زياد شركت كنيد.
19- از كتبي كه جنبه موعظه و بيدارگري قلبي دارد بهره بگيريد . مقيد باشيد در روز چند ساعت به مطالعه اين ‏گونه كتب بپردازيد . براي مثال مجموعه كتاب‏هاي شهيد دستغيب توصيه مي‏شود به خصوص كتاب گناهان كبيره، قلب قرآن، ايمان، قلب سليم و معاد و….
20- اوقات فراغت خود را با مطالعه، ورزش، زيارت، عبادت و عيادت از نزديكان و... پر كنيد.
21-به معاد و قيامت فكر كنيد.
22- ذكر «لاحول ولا قوة الا باللَّه »را زياد بر زبان جاري سازيد.
23- استمنا منافاتي با نماز خواندن ندارد . اگر هر روز هم اين کار را مي کنيد ،با غسل و تيمم حتما سعي کنيد عبادت‏هاي خود مانند نماز و روزه را انجام دهيد . اين کار به نوبه خود تاثير به سزايي در ترک اين عمل دارد.
24- از محيط هاي آلوده،و دوستان ناباب جداً دوري كنيد.
25- بعد از موفقيت در ترک ، حتي به طور موقت ، خود را تشويق نماييد . مثلا اگر يک روز توانستيد استمنا نکنيد ، جايزه اي به خود بدهيد ( مثلا يک بستني يا هر چه که دوست داريد ) . اگر اين مدت بيشتر شد ، اين روند را ادامه دهيد .
موفق و مويد باشيد.