پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

 

امام علي عليه السلام: مؤمن ، آسان‏گير ، نرم‏خو ، سهل‏گير و مورد اعتماد است . غرر الحكم و درر الكلم 1454

 

پرسش 1:
سوال شرح
خيال پردازي و رويا بافي مي کنم. افسردگي دارم . دهن لق هستم .اگر بيني ام را عمل کنم آيا ناشکري کرده ام ؟
پاسخ:
@@
ضمن تشکر از بذل عنايت شما به همکاران اين مرکز، توجه شما را به نکات کلي ذيل جلب مي‌نمايم:
1ـ هر چند منظور شما از سوال اول و جزئيات آن روشن نيست ، ولي بايد گفت:
خيال‌پردازي و رويا بافي به خودي خود گناه ندارد حتى فکر گناه تا زماني که به صورت عملي درنيامده، گناه محسوب نمي‌گردد. کنترل خيال و تصورات نامطلوب ذهني بدون درمان ريشه اي تا حد زيادي مشکل است. برخي خيال‌پردازي ريشه در اضطراب بالا يا وسواس فکري دارد . شايد تحت تأثير افسردگي شما باشد. برخي خيال‌پردازي‌ها هم جز ويژگي‌هاي دوران نوجواني و جواني مي‌باشد . از اين نظر امري صد در صد طبيعي به نظر مي‌رسد. ترک خيال‌پردازي با قسم و تعهد ممکن نمي‌شود .
بايد از طريق علت‌يابي دقيق به حل ريشه‌اي مشکل پرداخت.
2ـ بهترين شادي براي افراد افسرده توسعه در روابط سالم با دوستان، تفريحات سالم و ورزش‌هاي نشاط ‌آفرين مثل کوهنوردي و پياده‌روي و... مي‌باشد. موسيقي فارغ از حلال يا حرام بودنش در برخي موارد هر چند اثر موقتي ضد افسردگي دارد، ولي با اتمام اثر زودگذر آن حمله افسردگي شديدتر مي‌گردد.
اين مسئله داراي تبيين دقيق علمي است . بيان آن از حوصله بحث خارج است .چه بهتر به جاي موسقي به راهکارهاي نشاط‌ آفرين ديگر دست يازيد.
3ـ عزت نفس شما بسيار پايين است .خود اين نقيصه علاوه بر تشديد افسردگي باعث دهن‌لقي خبرچيني و... در شما مي‌گردد. با ارتقاي عزت نفس و اعتماد به نفس در خود از طريق مطالعه کتاب ها و مقالات اينترنتي مي‌توانيد تا حد زيادي بر مشکلات خود فائق آييد. اگر کسي خودش را عزيز بداند و ارزش دروني براي خود قايل باشد ، هيچ‌گاه به صفات اخلاقي زشت دچار نخواهد شد.
4ـ دعاي خاصي براي سه سؤال شما وجود ندارد، ولي تلاش‌هاي شما با توکل و توسل به خدا و ائمه معصومين عليهم السلام در جهت حل اين مشکلات مورد تأکيد و توصيه دين مي‌باشد.
دعاها و درخواست از خداوند به طور كلي براي رفع هر مشكل روحي و جسمي و مادي و معنوي موثر است. پس با هر زبان و هر كلامي كه خواستيد ، از خداوند رفع مشكل خود را طلب كنيد.
اذکار و در رأس آن قرآن به طور کلي در بهداشت رواني و سلامت روحي انسان مؤثر است . نبايد از آنها غفلت ورزيد.
5ـ اگر عمل بيني به خاطر عزت نفس پايين و خود کم‌بيني و همچنين براي رهايي از افسردگي و وسواس فکري نباشد ، هيچ مشکلي ندارد. جراحي بيني به خاطر زيبايي ناشکري محسوب نمي‌گردد.
زيبايي هميشه نسبي است. چه بسا بيني شما به همين شكل زيبايي داشته باشد كه بعد از عمل جراحي آن زيبايي را ديگر نداشته باشد ، اگر چه در ظاهر زيباتر مي شود.
6ـ ليزر موهاي بدن توسط مرد صد در صد حرام به نظر مي‌رسد . با اين بهانه که دکتر زن متخصص (به صرف يک جستجوي ساده) پيدا نمي‌شود، نمي‌توان مجوز شرعي براي اين کار صادر کرد.
تنها در صورتي كه انسان بيمار باشد و درمان بيماري او جز با پزشك مرد ميسر نشود، به قدر لازم مي توان به پزشك مرد مراجعه كرد.
موفق و پيروز باشيد.