پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

 

امام علي عليه السلام: آسايش زندگى در مدارا كردن است . غرر الحكم و درر الكلم 5607

 

پرسش 1:
اذکار و ختومات شرح
آيا اذکار و ختومات موجود در برخي کتب نظير دو هزار و يک ختم و يا رهنماي گرفتاران و... موثق هستند و استفاده از اين کتب و اذکار آنها کار صحيحي است؟

پاسخ:
پرسشگر گرامي باسلام و تشکر از ارتباطتان با اين مرکز
توسل به خدا و ذکر زباني و قلبي و تکرار اين ذکر ها از جمله تکرار "استغفر الله ربي و اتوب اليه " يا هر ذکر ديگري که بر عظمت خدا و حقارت بنده دلالت کند يا خواندن دعاهاي مشهور و دعاهاي غير مشهور يا ختم آيات يا سوره ها يا کل قرآن که بر توجه و توسل به درگاه خدا و توبه و طلب آمرزش دلالت دارد و توسل به آيات قرآن و نذر براي برآورده شدن حاجات؛ به اين صورت که نذر کند اگر حاجتش برآورده شد ،هزار بار استغفار کند يا پانصد بار صلوات بفرستد يا چند صد بار تسبيح ( سبحان ربي الاعلي و بحمده - سبحان ربي العظيم و بحمده )يا تهليل (لا اله الا الله) يا حوقله (لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم) بگويد يا چند بار فلان سوره را بخواند يا ...؛ به خواست خدا باعث برآورده شدن حاجات مي شود .
اگر هم اجابت تقاضايمان به مصلحتمان نباشد ، باعث ريخته شدن گناهان مي گردد. آيات زير در مورد استغفار است :
استغفروا ربکم ثم توبوا اليه يمتعکم متاعا حسنا (1)
از پروردگارتان آمرزش بطلبيد و به سوي او باز گرديد تا خدا شما را بهره نيکو دهد.
يا قوم استغفروا ربکم ثم توبوا اليه يرسل السماء عليکم مدرارا و يزدکم قوة الي قوتکم (2)
اي قوم ،از خدايتان آمرزش بطلبيد و به سوي او بازگرديد تا آسمان را بر شما بباراند و قوت بر قوت شما بيفزايد.
استغفروا ربکم انه کان غفارا يرسل السماء عليکم مدرارا و يمددکم باموال و بنين و يجعل لکم جنات و يجعل لکم انهارا (3)
از خدايتان آمرزش بطلبيد که او بسيار آمرزنده است . آسمان را بر شما مي باراند . شما را با مال و فرزند ياري مي دهد و براي شما باغ ها و نهرها قرار مي دهد.
بنا بر اين همه ختم هايي که گفته شده خوب است. به خواست خدا تاثير دارد چون ياد خدا و دعا و توسل و استغفار هستند . به تصريح قرآن دعا و توسل و استغفار باعث برآورده شدن حاجت ها ( در صورت به مصلحت بودن براي بنده ) مي شوند اما ختم هايي که در کتاب هاي مورد اشاره شما آمده، غالبا سند معتبر از معصوم ندارد. نمي توان به يقين آنها را به عنوان دستور معصوم توصيه کرد. البته گفتيم که به جا آوردن آنها منعي ندارد ، ولي نمي توان آنها را از معصوم دانست. اگر موردي با سند معتبر به معصوم برسد، مي توان آن را به عنوان دستور معصوم به جا آورد ، ولي بقيه موارد را فقط به عنوان کلي دعا و توسل مي توان انجام داد.
پي نوشت ها:
1. هود(11)،آيه 3.
2. همان،آيه 52.
3. نوح(71)،آيه .