پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

 

امام جواد عليه السلام: هر كه گوش به گفته سخنگويى دهد ، در واقع او را پرستيده است . اگر [آن سخنگو] از خدا بگويد ، خدا را پرستيده ، و اگر از شيطان بگويد ، شيطان را پرستيده است. تحف العقول

 

پرسش 1:
شهوت شرح شهوت جنسي داره ديونم مي کنه و نمي دونم بايد چي کار کنم.

پاسخ:

بي ترديد يکي از نيرومندترين غرايز، نيروي شهوت و غريزه جنسي است. اين نيرو که از ابتداي تولد به صورت نهفته در وجود آدمي به وديعه نهاده شده است، تا زمان بلوغ هم چنان دوران آرام و بي تحرکي را پشت سر مي گذارد، اما به محض شروع دوران نوجواني آرام، آرام زمان بيداري و شکفتگي آن فرا مي رسد و رفته رفته تمامي وجود نوجوان را در بر مي گيرد و بر تمامي رفتار او اثر مي گذارد. به همين دليل غريزه جنسي و نيروي شهوت فرد را با مشکلاتي مواجه مي سازد.
براي تعديل و کنترل غريزه جنسي راه هاي متعددي وجود دارد که به برخي اشاره مي کنيم. اما کنترل غريزة جنسي به صورتي که منطبق با فطرت انساني باشد، امري ممکن و در عين حال پيچيده و دشوار است. آن هايي که از مباني اخلاقي و معنوي محکم و متيني برخوردارند و نيز از شرايط خانوادگي خوب و مطلوبي از حيث ارزش هاي اخلاقي بهره مند هستند و اراده قوي دارند، به خوبي مي توانند از پيامدهاي منفي آن مصون باشند.
براي کنترل غريزه جنسي هم خود فرد و هم والدين و اطرافيان مسئوليت دارند. آن چه مربوط به شما مي شود و سؤال شما از اين زاويه است عبارتند از:
1-دوري از محيط هاي آلوده و ناسالم
يکي از عوامل انحرافات جنسي و به طور کل انحرافات اخلاقي، محيط آلوده و محرک هاي شهواني است. محيط از طريق وارد نمودن عناصر محرک در گرايش هاي انحرافي، منجر به طغيان غريزه جنسي در جوان مي شود. مسايلي از قبيل بدحجابي، روابط ناسالم و آزاد دختر و پسر، برخي از سريال هاي تلويزيوني و فيلم هاي خارجي و هم چنين استفاده نادرست از اينترنت در تحريک شهوت و غريزه جنسي جوان مؤثر است .شايد براي برخي نوجوانان يادآوري و تذکر مسايل ديني و اخلاقي چيزي بيهوده و غير ضروري تلقي شود، زيرا آن ها نه در فکر سلامت خويش هستند و نه مسايل اخلاقي و ديني را مي پذيرند، اما شما که روحيه مذهبي داريد و همين مسأله باعث شد با ما جهت حل مشكل تان مكاتبه كنيد، اگر واقعاً مي خواهيد از جواني تان به خوبي استفاده کنيد و در راه درست و سالم گام برداريد، سعي کنيد از محيط هاي آلوده و ديدن عوامل تحريک کننده، جداً پرهيز نماييد.
2- دوري از خيال پردازي
تحقيقات نشان مي دهد که بيشتر انحرافات به خصوص در زمينه مسايل جنسي از فکرهاي ناسالم و خيال پردازي هايي که جوانان قبل از خواب رفتن دارند، ناشي مي شود. اگر جوان قبل از آن که به خواب برود، فکرش به خود و مسايل و موضوعات مربوط به دوره جواني، معطوف گردد، کم کم به انحرافات کشيده خواهد شد. بنابراين، يکي از روش هاي پيشگيري از انحرافات اين است که برنامه خواب به صورت دقيق تنظيم شود . تا زماني که خواب بر شما غالب نشده ، به رختخواب نرويد. وقتي به رختخواب برويد که کاملاً خسته و آمادة خواب هستيد. لازمة اين کار اين است که در طول روز مشغول فعاليت هاي مهم بوده و به اندازه کافي کار کرده باشد.
طبيعي است اگر جوان با خستگي به رختخواب نرود، به ناچار مدت زماني را در بستر بيدار خواهد ماند تا به تدريج به خواب رود . چون افکار و انديشه هاي شهواني و تحريک آميز معمولاً در اين مواقع به سراغ جوان مي آيند، تنظيم ساعات خواب براي جوان، ضرورت خاصي مي يابد. يکي از روان شناسان در اين باره مي گويد: نيمه اول شب بيش از نيمه دوم آن به بدن نيرو مي دهد . بنابراين بايد از آن به نحوي مفيد استفاده شود. صبحگاهان به محض اينکه از خواب بيدار شديد. بي درنگ از بستر برخيزيد . توجه داشته باشيد که بامدادان بيدار ماندن در بستر خواب، بسيار زيان بار است. جسم را سست و ناتوان مي سازد و وسوسه هاي شوم در دل فرد ايجاد مي شود.
3- استفاده درست و مطلوب از اوقات فراغت
يکي از زمينه هاي پيدايش انحرافات در جوانان و نوجوانان، استفاده نادرست آن ها از اوقات فراغت است. اوقات فراغت طولاني و بي برنامه نوجوانان را عاصي و سرگردان مي کند. آن ها به تدريج سرخورده و مأيوس مي شوند و در نتيجه به دنياي درون خويش پناه مي برند و در کنج خلومت و انزوا راهي براي مشغوليت خود مي جويند.
4- بر خورداري از روابط سالم انساني
جوانان و نوجواناني که روابط نامطلوب و ناسالم دارند و با افراد منحرف و بي بند و بار دوست و رفيق هستند، کم کم به انحرافات کشيده مي شوند و تحت تأثير امور شهواني قرار مي گيرند. نفوذپذيري جوانان از دوستان و همسالان بيش از ساير گروه ها است. در سنين بلوغ صحبت هاي آهسته و در گوشي بين نوجوانان بيش تر مي شود . محور اين گفتگوها، غالباً مسايل جنسي و امور شهواني است که به صورت مخفيانه و به دور از انظار بزرگ ترها طرح مي شود. براي پيشگيري از انحرافات اخلاقي سعي کنيد از دوستي هاي آلوده و مشکوک جداً پرهيز نموده و با افراد سالم و مذهبي ارتباط برقرار نماييد.
5 -پرورش تقوا و معنويت در وجود خويش
همه آنچه بيان شد، به نحوي مي توانند در پيشگيري از انحرافات اخلاقي و طغيان شهوت و غريزه جنسي نقش داشته باشند، اما آن چه بيش از همه ضروري است و به صورت زيربنايي در شخصيت و رفتار جوان مؤثر است، پرورش معنويت و تقويت ايمان و تقواي الهي است. در عصري زندگي مي کنيم که جهان به شدت در ماديات فرو رفته و غرق در جاذبه هاي نفساني و امور شهواني گرديده است. در شرايط کنوني، خلأ عظيم و هولناکي از اخلاق و معنويت پديد آمده و تمامي مشکلات انسان ها نيز از همين جا ناشي شده است.
اگر با تقويت ايمان و نيروي اراده، باورها و اعتقادات نوجوانان تقويت گردند، بخشي از مشکلات آنان به ويژه در زمينة مسايل اخلاقي و شهوت و غريزة جنسي درمان مي شود.
اگر نوجوان از ته دل باور نمود که تمام اعمال و رفتار او را خدا مي بيند و بر اساس عملکرد افراد به آن ها پاداش مي دهد و سعادت و خوشبختي انسان به دست خودش مي باشد، احتمال اينکه مرتکب گناه نشود ، بسيار است.
تا زماني که نيروي ايمان و تقوا در وجود انسان بارور و تقويت نگردد، هيچ ضمانتي از شهوت و انحرافات اخلاقي وجود ندارد. به خصوص در وضعيت کنوني که عوامل تحريک کننده بسيار است. بنابراين قبل از هر چيزي سعي کنيد نيروي ايمان و تقوا را در وجود خويش بارور کنيد. اگر فکر و ذهن شما متوجه خدا باشد و هميشه نماز خود را اول وقت انجام دهيد، خداوند شما را ياري مي کند تا از هر گناهي مصون بمانيد و تحت تأثير شهوت و غريزه جنسي قرار نگيريد: «ان الصلوة تنهي عن الفحشاء و المنکر؛ نماز انسان را از هر گونه آلودگي و عمل زشت و گناه دور نگه مي دارد». نماز واقعي نه تنها والاترين عامل کنترک شهوت و دفاع در برابر هجوم انحرافات اخلاقي تلقي مي شود، بلکه عامل تهاجمي عليه انحرافات و شهوت ها نيز محسوب مي گردد.
اميد است با رعايت اين نکات و به خصوص توجه به تقوا و نماز بتوانيد غريزه جنسي و حس شهوت را در خويش کنترل و مهار نماييد ،تا زمان و فرصت مناسب براي ازدواج فراهم گردد.
علاوه بر راهکارهاي ارائه شده که رعايت آن ها مي تواند به شکل زير بنايي اين مشکل را برطرف کند ، توصيه هاي کاربردي تر به اختصار ارائه مي شود:
1 - مراقب نگاه تان باشيد.
2 - از خلوت با نامحرم، سخن گفتن و شوخي کردن با آن ها خودداري کنيد.
3 - از فکر کردن، تصور و تخيل جنس مخالف و مسايل جنسي خودداري کنيد.
4 - از نگاه کردن به تصاوير و فيلم هاي تحريک کنند خودداري کنيد.
5 - از شوخي هاي جنسي و محرک پرهيز کنيد.
6- در خوردن غذاهاي محرک و داراي کالري زياد مانند خرما، پياز، فلفل و... به حداقل اكتفا كنيد.
7 - براي تعديل نيروي جنسي خود حتماً ورزش و تحرک جسماني و کار فيزيکي و بدني را در زندگي روزمره خود لحاظ کنيد.
8- روزه گرفتن موجب کاهش نيروي جنسي مي شود .سعي كنيد يك يا دو روز در هفته روزه بگيريد.
9- اوقات فراغت خود را با انجام كارهاي هنري، فني، و... پر كنيد.
10- گوش ندادن به آوازها و موسيقي‏هاي تحريك ‏كننده و مبتذل.
11- براي تمام اوقات شبانه روز خود برنامه‏اي منظم و تدوين كنيد. هيچ زماني را بدون برنامه قبلي سپري نكنيد زيرا براي آن اوقات شيطان برنامه‏ريزي مي‏كند.
12- سعي کنيد در طول روز با وضو باشيد و از نورانيت آن استفاده کنيد.
13- با شركت در مجالس مذهبي، دعا، خواندن نمازهاي نافله و نافله شب پيوسته در صدد تقويت نيروي ايمان خود باشيد.
14- انس با قرآن، تلاوت، تدبر و تفكر در مضامين آن، شفاي هر دردي است. به سرعت كار هر پريشاني را رو به سامان مي‏برد . زخم‏هاي پنهان را التيام مي‏دهد. همت‏ها را تا آسمان‏ها بالا مي‏برد.بشر را از فرو رفتن در عالم حيوانات نجات مي‏بخشد.
موفق باشيد.