پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

 

امام باقر عليه السلام: تنبلى به دين و دنيا زيان مى‏رساند. تحف العقول

 

پرسش 1:
مشکل در طهارت شرح گردنم زخم شد و مقدار کمي خون آمد و روي زخم خشکيده شد.(به اندازه يک عدس و يا کمتر) به حمام رفتم و با مواد شوينده و آب به گردنم دست کشيدم و بارها آن موضع را با آب خيس کردم و به گمان اينکه نجاست برطرف شده حمام کردم غسل کردم و بيرون آمدم و با بدن خيس و آب چکان به داخل اتاق آمدم و با بدن خيس که ممکنه آب از گردنم به پايين بياد و به فرش بريزه تمام اتاق را گشتم و در آينه نگاه کردم ولي متوجه عضو زخم کوچک نشدم لباس پوشيدم و بعد از مدت 10 دقيقه که نگاه کردم دقيقا همان موضع نجس قبل از حمام به همان اندازه خون بود( به اندازه ته سنجاق)

پاسخ:
پرسشگر گرامي باسلام و تشکر از ارتباطتان با اين مرکز
اگر درجاي زخم خون باشد(ممکن است خون نباشد بلکه قرمزي جاي زخم باشد که )فقط آن جا نجس است .بقيه جاها پاک است . يعني بقيه بدن و لباست و اتاق وفرش ها پاکند و اصلا نبايد شک درپاکي آن ها بکني. تنها جايي كه يقين به نجاست داريد ، حكم نجس را دارد و موارد مشكوك از هر جهت پاك است. هر جايي كه گفته ايد ، ممكن است نجس باشد ، حكم فقهي و شرعي آن پاكي و طهارت است‌، حتي اگر در واقع و حقيقت نجس باشند. وسواس در اين امور اصلاً لازم نيست.