پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

 

امام هادي عليه السلام: دنيا بازارى است ؛ گروهى در آن سود بَرَند و گروهى ديگر ، زيان ببينند. تحف العقول

 

پرسش 1:
فسخ عقد شرح دختر 24 ساله هستم .قبل از عقد به دکتر زنان مراجعه کردم براي سالم بودن پرده بکارت .پرده کاملا سالم بود .گواهي سالم بودن داد ولي پرده از نوع حلقوي اتساعي هست .عقد کرديم و حالا همسرم اين موضوع را قبول ندارد ومي گه پرده سالم نبوده درخواست طلاق کرده، آيا مي تواند فسخ کند؟
پاسخ:
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما ؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
نمي تواند فسخ کند مگراين که ضمن عقد ازدواج شرط کرده باشد که باکره باشي يا عقد ازدواج بنا براين که باکره باشي ،خوانده شده باشد وشوهرت با شاهد ثابت کند که قبل ازعقد باکره نبوده اي و يا خود اقرار کني که قبل ازعقد باکره نبوده اي. در اين صورت حق فسخ دارد. يعني اگر ضمن عقد شرط بکارت کرده باشد و علاوه براين به وسيله شاهد ثابت کند که قبل از خوانده شدن عقد باکره نبوده اي ،مي تواند فسخ کند. اما اگر شرط بکارت هم کرده باشد ، ولي نتواند به وسيله شاهد ثابت کند که قبل از عقد باکره نبوده اي ،حق فسخ ندارد.(1) چتانچه باكره و بكارت از آن نوع باشد كه ذكر كرده باشي و دكتر متخصص نيز آن را تأييد كند ، حتي در صورت قيد بكارت در ضمن عقد باز نمي تواند شما را طلاق دهد ، مگر اينكه نصف مهريه را به شما بدهد.
لطفا در ارتباط بعدي نام مرجع خود را ذکر کنيد تا براساس فتواي ايشان پاسخ بدهيم .
پي نوشت :
1 . تحرير الوسيله ،ج 2 ،ص 281 ، مسئله 15 .