پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

 

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم : نزديكترين مردم به درجه پيامبرى ، دانشمندان و رزمندگانند . المحجّه البيضاء : 1 / 14 منتخب ميزان الحكمة : 396

 

پرسش 1:
شيردهي و روزه شرح زني هستم 43 ساله که در ايام بارداري و شيردهي تعداد نامعلومي از روزه هاي واجب را نگرفته ام. تاکنون هم کمي از آنها را بجا آورده ام ولي اکنون حسابش از دستم خارج شده و روزه واجب خود را بزحمت مي گيرم . حکم شرعي روزه هاي از دست رفته چيست؟

پاسخ:
با سلام و آرزوي قبولي اعمال.
واجب است قضاي روزه هايي را که در دوران بارداري يا شيردهي نگرفته ايد ،به جا آوريد، و چون تعداد روزه هاي قضا شده را نمي دانيد، فکر کنيد و به مقداري که يقين پيدا نموديد ،روزه ها را قضا کنيد و اضافه بر مقدار يقين واجب نيست.
بعد از فکر کردن حتماً به يک مقدار معين يقين پيدا مي کنيد ،مثلا يقين پيدا مي کنيد که دراين مدت به مقدار دو ماه حتما روزه هاي شما قضا شده است، لکن نمي دانيد که بيش از دو ماه روزه راخورده ايد يا نه؟ گرفتن همان دوماه روزه قضا کفايت مي کند.
علاوه بر قضاي روزه ها، براي هر روزي که روزه را خورده ايد ،واجب است يک مد طعام نيز (750 گرم) آرد يا گندم يا برنج، به فقرا بدهيد.(1)
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظريه مرجع شما پاسخ بدهيم .
پي نوشت:
1.امام خميني (ره)، توضيح المسائل، ج1،1728و1729