پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
در صورتي که سوختگي يا زخم در بعضي از قسمت هاي دست باشد، بايد وضوي جبيره بگيرد و تيمم صحيح نيست، يعني در هنگام شستن همان دست براي وضو، اطراف سوختگي يا زخم را به نيت وضو بشويد . جايي را که زخم يا سوخته است، مسح بکشد. اگر کشيدن دست تر روي سوختگي و زخم ضرر دارد، پارچه پاک روي آن بگذارد و روي همان پارچه به نيت وضو دست بکشد، وضو صحيح است.
اما اگر زخم يا سوختگي تمام دست را گرفته باشد ، بنابر احتياط واجب هم وضوي جبيره بگيرد و هم تيمم کند.
کيفيت تيمم چنين است که اگر زخم يا سوختگي روي کف دست باشد و گذاشتن آن روي خاگ ضرر نداشته باشد، با همان حالت کف دست ها روي خاک بزند و بعد به پيشاني .بعد به پشت دست ها به صورتي که در رساله آمده ، بکشد. اگر ضرري باشد ، در صورتي که باند داشته باشد و زدن دست برخاک با باند ممکن باشد ، با حالت باند پيچي بر زمين يا چيزي که تيمم بر آن صحيح است، دست را بزند و به پيشاني وپشت دست هابکشد .
چنانچه زدن دست سوخته بر زمين و امثال آن ممکن نباشد، کف دست سالم را بر زمين بزند و به صورت بکشد. اگر دست راست سالم باشد، بعد از دست کشيدن به صورت، اول پشت دست راست را به نيت تيمم بر چيزي که تيمم برآن صحيح است بمالد . بعد با کف دست پشت دست چپ سوخته را دست بکشد . اگر دست چپ سالم باشد ، بعد از کشيدن دست به صورت بايد پشت دست راست را مسح کند .بعد پشت دست سوخته را به نيت تيمم بر خاک بمالد.(1)
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم .
پي نوشت:
1. آيت الله مکارم، توضيح المسائل، مسأله 348 و 349.