پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
آيا زود ازدواج كردن بد است؟ مگر از به گناه افتادن بد تر است؟
دوست گرامی! از اینكه در این سن به این درك و فهم رسیده اید كه نسخۀ اسلام را در جلوگیری مشكلات جنسی، ازدواج می دانید، جای تقدیر دارد...

چرا يك پسر١٧ساله مثل من كه مي تواند إز راه حلال به آرزويه خود برسد بايد از راه حرام كار خود را انجام دهد؟ آيا زود ازدواج كردن بد است؟ مگر از به گناه افتادن بد تر است ؟

دوست گرامی! از اینكه در این سن به این درك و فهم رسیده اید كه نسخۀ اسلام را در جلوگیری مشكلات جنسی، ازدواج می دانید، جای تقدیر دارد.

با توجه به سن و سال شما ضروری است كه آسیب ها و مسایل دیگر ازدواج زود هنگام و دیرهنگام را بررسی كنیم. می خواهیم ببینیم ازدواج به موقع چه فوائدی دارد؟ و در مقابل ازدواج زود هنگام و یا دیر هنگام چه زیان هایی را به دنبال دارد؟

ما این بحث را در سه بخش بررسی می كنیم:

الف) فوائد ازدواج به موقع:

1. حفظ و تقویت ایمان و پاك ماندن از فساد و انحرافات، بسیاری از جوانانی كه به دام های خطرناكی همچون اعتیاد و روابط نامشروع جنسی روی می آورند، دلیلش آن است كه به موقع تشكیل خانواده نداده اند و قلبشان به توسط همسری دلسوز و فداكار شكار نشده است.

 2. بهره مندی از دوران شیرین جوانی، زندگی چهار فصل دارد كه بهترین زمان برای ازدواج، بهار آن است. دختران و پسران باید آگاه باشند كه با ازدواج به موقع از مشكلاتی كه در كمین است، أمان می مانند. مثلا پیامبر خاتم(ص) در مورد ترغیب به ازدواج به موقع دختران فرمودند: "إن الأبكار بمنزلة الثمر علی الشجر إذا أدرك ثِمارها فلم تجتن أفسدته الشمس و نثرته الریاح...".(1) دوشیزگان به منزله ی میوه روی درخت اند، اگر میوه های درخت برسند و جمع نشوند، خورشید فاسدشان می كند و باد آنها را به این سو و آن سو می برد. این روایت نورانی به خوبی نشان می دهد كه نباید ازدواج دختر را از یك موقع خاص به تأخیر انداخت. بسیار شنیده ایم داستان پسران و دخترانی را كه بخاطر بهانه های غیر منطقی حاضر به ازدواج نشده اند و اكنون چیزی جز حسرت برایشان باقی نمانده است.

 3. در امان ماندن از بیماری های عصبی و روانی.

ب) زیان های ازدواج زود هنگام: ازدواج درسنین پایین مثل چیدن میوه كال و نارس است، برخی از زیان های این ازدواج ها مشترك بین زن و مرد و برخی مختص به یكی از آنهاست كه به تعدادی از آنها اشاره می كنیم:

- ناپختگی طرفین برای ورود به زندگی مشترك: برای مثال ـ همانطور كه قبلا گفتیم ـ ازجمله ملاك های فرا رسیدن زمان ازدواج ثبات عاطفی است، احتمال فریب خوردن افرادی كه هنوز به این ثبات نرسیده اند(مانند كسانی كه در اوایل دوران بلوغ جنسی به سر می برند) بسیار بالاست، همچنین در ازدواج های زودرس شخص تصور روشنی از ازدواج ندارد و اساسا نمی داند هدف اصلی از آن چیست این افراد بعد از مدتی كه تازه معنای ازدواج و چرایی آن را می فهمند، می بینند آنچه باید به آن می رسیده اند با آنچه اكنون نصیبشان شده كاملا متفاوت است اینجاست كه زمینه ی اختلاف و درگیری و عقده گشایی ایجاد می شود.

- این ازدواج ها معمولا به دور از منطق و بر مبنای احساسات و عشق كاذب صورت می پذیرند كه البته پس از گذشت مدتی با فروكش كردن احساسات، طرفین متوجه بی علاقگی شان به یكدیگر می شوند.

- بارداری برای زن در سنین پایین (زیر هیجده سال) در بعضی موارد عوارضی از قبیل فشار خون دوران بارداری، نوزاد نارس و كم وزن و با بهره هوشی پایین را به دنبال دارد.

- ناتوانی درنگهداری و تربیت فرزند، تصور كنید پدر و مادری را كه خود هنوز بچه به حساب می آیند می خواهند فرزندی را تربیت كنند! كه البته لااقل در اوایل با مشكل روبرو می شوند.

بطور خلاصه دختر و پسری كه در سنین پایین ـ مثلا در ابتدای بلوغ ـ ازدواج كنند، نه پسر می تواند به خوبی نقش شوهر را ایفا كند و نه دختر قادر است وظایف مربوط به شوهرداری را بطور مطلوب انجام دهد در صورت بچه دار شدن نیز آنها نمی توانند پدر و مادر خوبی برای فرزندشان باشند.

ج) زیان های ازدواج در سنین بالا:

- از بین رفتن شادابی دختر و پسر

- از دست رفتن فرصت(به ویژه برای دختران)

- ایجاد فاصله ی سنی زیاد با فرزندان و ایجاد ضعف در ارتباط با آنها، بسیاری از اوقات بخاطر وجود فاصله ی سنی زیاد بین والدین و فرزندان، پدر و مادر توان برقراری ارتباط مناسب با فرزندشان را ندارند، حرف آنها را نمی فهمند، حوصله و گاهی توان مراقبت از فرزندشان را ندارند و نمی توانند دوست خوبی برای فرزندشان باشند! گاهی فرزند احساس می كند والدینش او را درك نمی كنند به همین دلیل حاضر نمی شود مسائل و مشكلاتش را با آنها در میان بگذارد كه در نتیجه باعث بی اطلاعی پدر و مادر از وضعیت روحی و جسمی فرزندشان می شود.

- مشكلات مربوط به فرزند دار شدن در سنین بالا.

نتیجه گیری از مباحث بالا:

در اسلام توصیه های فراوانی نسبت به ازدواج به موقع و همچنین نكوهش مجرد ماندن شده است. ازدواج هم مانند هر چیز دیگر وقت و موقعی دارد تشبیه زیبای پیامبر(ص) را فراموش نكنیم، میوه را باید وقتی چید كه رسیده باشد نه بصورت كال و نارس و نه وقتی كه فاسد شد. معمولا خود انسان تشخیص می دهد كه زمان ازدواجش هست یا اینكه هنوز زود است. در مورد سن ازدواج هم در اسلام به سن خاصی اشاره نشده است، أما با تحقیق تاریخی كه انجام داده ایم به این نتیجه رسیده ایم كه معصومین معمولا قبل از 20سالگی ازدواج كرده اند. اگر شرایط ازدواج خوب و مناسب را در خود می بینید، با صحبت با بزرگترها و گفتگویی سرشار از محبت و احترام بحث را مطرح كنید و با اشراف والدین و توصیه های كارشناسان مذهبی و زندگی آسان و ماندن در دورۀ نامزدی تا رفع مشكلات ظاهری، مسایل جنسی خود را مدیریت كنید.

منابعی برای مطالعۀ بیشتر:

1- جوانان و انتخاب همسر. پدیدآورنده: علي اكبر مظاهري

2- همسر گزینی در بیست گام. پدیدآورنده: محمود یزدانی.

3- آنچه یك پسر و دختر درباره انتخاب همسر باید بدانند. امیر ملك محمودی الیگودرزی. ناشر: میراث ماندگار .

پی نوشت:

1. محمد بن الحسن الحر العاملی، وسائل الشیعه، ج20، ص55، مؤسسه آل البیت، قم، 1409 ه.ق.