پاسخ ارائه شده در پاسخ به سوال یک پرسشگر با مشخصات خاص می باشد لذا در صورتی که سوالی دارید از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
مگر نه اینكه قرآن برای همه زمان هاست؟
چه كسی گفته یا می گوید مجازات هایی كه در قرآن ذكر شده، نسبت به مجازات های سایر ادیان سخت گیرانه تر و شدید تر است؟ البته با توجه به دو كتاب تورات و انجیلی كه ...

چرا مجازات های قرآن نسبت به ادیان دیگر سخت گیرانه تر است؟

اگر اینها متناسب با زمان جاهلیت بوده اند مگر نه اینكه قرآن برای همه  زمان هاست؟

چه كسی گفته یا می گوید مجازات هایی كه در قرآن ذكر شده، نسبت به مجازات های سایر ادیان سخت گیرانه تر و شدید تر است؟ البته با توجه به دو كتاب تورات و انجیلی كه امروزه در دست یهودیان و مسیحیان قرار دارد، این گمان به ظاهر موجّه خواهد بود، زیرا تورات و انجیل كنونی در مسیر گذشت زمان چنان دچار تحریف و دستكاری شده كه شاید به جرأت بتوان گفت بیش تر آن، كلماتی است انسانی و با القائات شیطانی كه برای اهداف خاصی جایگزین آیات الهی شده است.

به طور حتم می توان ادعا كرد همان گونه كه قرآن به خاطر هدایت بشر و رساندن آنان به مقصد نهایی كه سعادت است، از آیات سخت گیرانه و شدید استفاده كرده است، تورات و انجیل نیز از همین نوع آیات بهره برده اند،

 هدف تمام انبیای الهی رساندن انسان ها به مقصد نهایی و متعالی است . هدف جز با  وجود آیات خوف و رجا و آیاتی كه هم بشارت دهنده و هم ترساننده است، به دست نمی آید . این گونه آیات به طور قطع در سایر كتاب های آسمانی وجود داشته است. به همین جهت نمی توان ادعا كرد كه چرا فقط در قرآن وعده مجازات های سخت گیرانه داده شده است.

علاوه بر این در لابلای آیات الهی قرآن به آیاتی بر می خوریم كه خدای متعال ملت یهود و مسیح را تهدید به عذاب كرده ؛ پیام های تهدید آمیز را در زمان خودشان به آنان ابلاغ كرده است حتی برخی از آیات قرآن صریحا بیان می كند كه عذاب قوم نصارا در قیامت به مراتب شدیدتر از عذاب سایر اقوام است. هنگامی كه حضرت عیسای مسیح نزول مائده آسمانی را  بر حسب تقاضای حواریّون از خدای متعال طلب كرد ، خدای متعال این گونه پاسخ داد:

"قالَ اللَّهُ إِنِّي مُنَزِّلُها عَلَيْكُمْ فَمَنْ يَكْفُرْ بَعْدُ مِنْكُمْ فَإِنِّي أُعَذِّبُهُ عَذاباً لا أُعَذِّبُهُ أَحَداً مِنَ الْعالَمينَ؛(1)

خداوند (دعاي او را مستجاب كرد و) فرمود:  آن را بر شما نازل مي‏كنم ،ولي هر كس از شما بعد از آن كافر گردد (و راه انكار پويد)، او را مجازاتي مي‏كنم كه احدي از جهانيان را چنان مجازات نكرده باشم!

 تهدید آشكار الهی بر مجازات بی سابقه، نشان دهنده وقایع دوره قبل از اسلام و مربوط به عصر حضرت عیسای مسیح است، تهدیدی كه در قرآن نسبت به دیگر اقوام سابقه ای ندارد و قرآن از آن حكایت می كند.

برخی از مفسران نوشته اند:

از پاره‏اي از آيات استفاده مي شود كه عذاب نصارا در قيامت از عذاب ساير طبقات كفار و مشركان شديدتر و سخت ‏تر است . در مورد طلب حضرت مسيح مبنی بر نزول مائده  بر حسب تقاضاي حواريين مي فرمايد:

" قالَ اللَّهُ إِنِّي مُنَزِّلُها عَلَيْكُمْ فَمَنْ يَكْفُرْ بَعْدُ مِنْكُمْ فَإِنِّي أُعَذِّبُهُ عَذاباً لا أُعَذِّبُهُ أَحَداً مِنَ الْعالَمِينَ " .

 مسلّما نصارا كافر شدند ،بلكه تمام احكام عيسي (ع) را از بين بردند حتي پولس ملعون ديگر حكمي باقي نگذاشت . غرق شهوات و لذائذ و هواي نفس شدند .عبادت آن ها هم ساز و آواز شد با اينكه  اناجيل  دارد : هر كه به احكام ناموس (تورية) عمل نكند، ملعون و معذّب خواهد بود، گفتند: عيسي عوض ما در جهنم رفت........ (2)

اگر امروز می بینیم از چنین آیاتی در كتاب های مقدس تورات و انجیل و یا سایر كتاب های آسمانی وجود ندارد، نشان می دهد كه كتاب های مذكور دچار تحریف شده است . تحریف بیش تر به خاطر انحراف بشر از مسیری كه مقصدش خدای متعال می باشد، رخ داده است.

در جای دیگر قرآن می بینیم خدای متعال به خاطر نقض میثاق(عهد شكنی) قوم نصارا و یهود را تهدید می كند

علامه طباطبایی نوشته است:

خداي سبحان براي مؤمنان از اين امت داستاني كه بر بني اسرائيل گذشت مي‏سرايد، كه چگونه براي شان احكام ديني تشريع كرد. با اخذ ميثاق امر آنان را تثبيت نمود. نقبا بر ايشان برگزيد،  بيان خود را به آنان ابلاغ فرموده ،حجت را بر آنان تمام كرد، ولي آن ها در عوض به جاي آن كه شكر او را بگذارند، ميثاقش را نقض كردند. خداي تعالي هم به كيفر اين رفتارشان ايشان را لعنت كرد و دل هاي شان را دچار قساوت نمود ...

 فرمود:" وَ لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ"  اين مطلبي است كه در سوره بقره و سوره‏هاي ديگر تكرار كرده،متاسفانه  يهود و نصارا ميثاق خدايي را پشت سر انداختند،  در نتيجه خداي متعال آنان را از رحمت خود دور ساخت . به دنبال دور شدن از رحمت خدا دست به كارهاي جنايت آميزي زدند و آن اين بود كه آيات كلام خدا را جابجا و تحريف كردند. آن را به غير آن معنايي كه خدا اراده كرده بود تفسير نمودند،  اين باعث شد بهره‏هايي از دين را از دست بدهند.بهره‏ها اموري بود كه با از دست دادن آن ها هر خير و سعادتي را از دست دادند.علاوه بر اين، آن مقدار از دين هم كه براي شان باقي مانده بود ، فاسد ساخت.                 

 در آیه بعدی نحوه كیفر و عذاب نقض شكنان قوم نصارا و یهود را این گونه بیان می كند:

 فَبِما نَقْضِهِمْ مِيثاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِيَةً .

خداي تعالي در آيه قبل سزاي كفر و قدر ناشناسي نسبت به ميثاق نامبرده را عبارت از گمراه شدن از راه ميانه و مستقيم بر می شمرد، و اين ذكر اجمالي آن كيفر بود. در آيه مورد بحث به طور مفصل آن كيفر را بيان مي‏كند، و آن عبارت است از انواع نقمت‏ها و عذاب ها كه خداي سبحان بعضي از آن ها را كه  لعنت و سختی قلوب باشد ، به خودش نسبت داده، چون اين دو نقمت در واقع كار خود او است . بعضي ديگر را به خود بني اسرائيل نسبت داده، و آن نقمتي است كه جمله" وَ لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلي‏ خائِنَةٍ مِنْهُمْ" آن را در نظر دارد. همه اين ها كيفر همه كفران هاي آنان است، كه در رأس آن ها كفر به ميثاق است،  يا كيفر تنها كفر به ميثاق است، براي اينكه ساير كفرهاشان در شكم اين كفر خوابيده، هم چنان كه ساير كيفرهاشان در شكم كيفر آن نهفته است.(3)

علاوه بر این،اگر خوب به آیات الهی نگاه كنیم ، به سرگذشت عبرت انگیز و رقت بار اقوام پیشین قبل از یهود و نصارا بر می خوریم كه علاوه بر عذاب در جهان آخرت، در دنیا گرفتار حوادث هولناكی شدند كه مثل آن دیده نشد . قرآن به خاطر عبرت انگیزی مسلمانان فقط به نقل آن حوادث بسنده كرده است مثل حوادثی كه بر قوم نوح، قوم لوط ، قوم عاد ، قوم صالح و............نازل شد . در قرآن خوانده ایم كه آن اقوام نیز چون ما پیامبرانی داشتند كه سعی فراوانی در هدایت مردم كردند . حتما هم آیات تهدید آمیزی  از طرف خدای متعال مبنی بر این كه اگر به راه راست هدایت نشوند ،در  دنیا نیز به عذاب سختی دچار خواهند شد، بر آنان نازل شده بود.

به هر حال چون قرآن آخرین كتاب الهی و كامل ترین آن است، طبیعی است كه در این كتاب همه نوع سرگذشت تلخ و شیرینی به خاطر عبرت انگیزی نقل كرده، چون هیچ گونه تحریفی در این كتاب بزرگ الهی رخ نداده است .نتیجه این كه اقوام دیگر ادیان خصوصا ادیان قبل از حضرت عیسی و حضرت موسی سلام الله علیهما به خاطر نافرمانی از دستورهای الهی علاوه بر آن دنیا در همین دنیا چنان دچار عذاب سختی شدند كه برای همیشه عبرت تاریخ گشتند . قرآن فقط به نقل آن حوادث پرداخته است تا كه قلب های پند پذیر هدایت شوند . نقل حوادث هر زمانی متعلق به همان زمان نیست، زیرا جنبه های پند پذیری آن تا برپایی قیامت كار آیی خواهد داشت .به همین جهت از حوادث گذشته و نیز عصر نزول و آینده خبر داده است.

پی نوشت ها:

1. مائده(5) آیه 1152.

2.أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏4، ص 325.

3.طباطبایی، تفسیر المیزان (ترجمه  محمد باقر موسوی همدانی) قم، انتشارات جامعه مدرسین، ج‏5، ص 389،390و 392.