پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
بهم بگيد بايد چه كنم؟
اشتباه شما اين است در حالي به او دلبسته شدي كه از يك سو رضايت خانواده خود را جلب نكردي، و از سويي ديگر هنوز نمي دانيد: آيا خانواده آن طرف مقابل نيز راضي به ...

من يه پسري رو دوست دارم. اما خانوادم نمي دونن. و اصرار دارن با آقايي كه اونها مي گن و هيچ علاقه اي بهش ندارم ازدواج كنم.بهم بگيد بايد چه كنم؟ آيا اطاعت از دستور پدر و مادر واجبه؟

عزيز گرامي! آيا آن پسر مورد علاقه شما نيز به شما علاقه دارد؟ آيا شما گزينه خانواده او به عنوان عروس مورد علاقه شان هستيد؟ اگر اين گونه است به او بگوييد: هر چه زودتر با خانواده اش به خواستگاري شما بيايند. شايد خانواده تان  فرد مورد علاقه شما و خانواده اش را پذيرفتند ، و شايد بر گزينه خودشان ترجيح دادند. يا شما را در انتخاب يكي از آن دو صاحب اختيار دانستند، و گفتند: يكي از اين دو را انتخاب كن ، هر دو خوبند. آن موقع شما هم به خواسته خودت رسيدي وهم حمايت و پشتيباني خانواده را داريد. پدر و مادر كه علم غيب ندارند كه  شما به يك پسر ديگري علاقه داري، و به همين خاطر نسبت به سوژه مورد نظرشان اظهار تمايل نمي كني. بنا بر اين اشتباه شما  اين است در حالي به او دلبسته شدي كه از يك سو رضايت خانواده خود را جلب نكردي، و از سويي ديگر هنوز نمي دانيد: آيا خانواده آن طرف مقابل نيز راضي به اين وصلت مي شوند يانه ؟ 

 اگر پدر و مادرت اطلاعاتي از شخص مورد نظرتان ندارند، پس از خواستگاري رسمي  از خانواده خود بخواهيد كه در مورد آنان  تحقيق نمايند، تا هم اطلاعات شما كاملتر شود و هم در صورت مناسب بودن،رضايت آنها را جلب كرده و خود نيز به هدف رسيده باشيد. و  اگر پدر و مادر مخالف بودند، پس لازم است ببينيد دليل مخالفت شان چيست. با نگاهي تيزبين و به دور از هر گونه احساسات به حكمتهاي پيدا و پنهان  مخالفت هايشان بينديشيد. اگر براي مخالفت شان دليل موجه و مورد پسند عقلا دارند، بهتر است رابطه عاشقانه  خود را ترك كنيد، و به لطف و رحمت خداوند اميدوار باشيد، و از او ياري بجوييد تا در اين راه به شما كمك نمايد، و مورد بهتري را نصيبتان نمايد. و اگر دليل موجهي نداشتند ، سعي كنيد به گونه اي  با زبان عاطفه  و احساسات، منطق و يا استفاده از حيطه هاي ديگر   نگراني آن ها را بر طرف كنيد. اگر فايده اي نداشت براي قانع كردن پدر و مادر سعي كنيد  از افراد مورد قبول شان استفاده نماييد. قطعا اگر در ميان  اقوام و فاميل چنين كسي باشد بر ديگران تقدم دارد. اگر همه راه هاي پيشنهاد شده را به درستي و به دور از عجله رفتيد و نتوانستيد راضي شان كنيد،  از نظر فقهي مي توانيد عليرغم مخالفت خانواده  با فرد مورد نظرتان ازدواج كنيد ، زيرا اسلام  انتخاب همسر دلخواه را حق انسان قرار داده  است ، و ناراحتي خانواده  از اين جهت براي شما گناه محسوب نمي شود.

اما توصيه هاي اخلاقي اسلام و كارشناسان تربيتي اين است كه امر بسيار مهم و سرنوشت ساز ازدواج را بدون خوشحالي و رضايت  والدين دنبال نكنيد.

ما به عنوان مشاور ميتوانيم تنها ابعاد مختلف اين موضوع را برايتان روشن نماييم، تصميم نهايي با خودتان است.  اما به چند نكته  مهم توجه كنيد.

1-در انتخاب همسر دقيق و حساس باشيد، زيرا مي‏خواهيد دست به اقدامي بزنيد،  و كسي را گزينش كنيد،  كه يك عمر بايد در كنار او زندگي كنيد. قطعا او در سر نوشت ودر خوشي و ناخوشي  شما و بچه هايي كه مولود اين پيوند هستند،  مؤثر است. نه تنها او بلكه پدر و مادر و ساير اعضاي خانواده اش با همه فكر و فرهنگ و اخلاق و تربيت ديني و اجتماعي شان  در سرنوشت شما  هم چنين فرزندان تان تأثير  تعيين كننده اي دارند. پس چشم هايت را باز كن. ببين چه كار داريد مي كنيد.

2-تنها موجود بي نقص و عيب خدا است. بيترديد هر يك از دو طرف، نقصها و عيبهايي دارد.ولي وقتي عشق و علاقه آمد باعث ميشود عاشق، عيبها و كاستيها را در معشوق نبيند يا به آنها توجه نداشته باشد. اين كه گفته اند: «عشق انسان را كور و كر ميكند» معنايش همين است كه انسان به عيبها و كاستيهاي طرف مقابل توجه ندارد و هر چه ميبيند، خوبي و زيبايي است.

3-معمولا شناخت كامل از طرف مقابل در اين وضعيت و دوران وجود ندارد.  چون دو طرف به هم علاقه  دارند و سعي ميكنند همديگر را از دست ندهند و موجب رنجش طرف مقابل نشوند، رفتارها و سخنان و حرف هاي شان، ساختگي و ظاهرسازي ميشود يا سعي ميكنند  صفات بد نمايان نشود. تنها رفتارهاي عاشقانه و سخنان نيك و هديه دادن و محبت كردن از آنها سر ميزند، و حتي گاهي به هم دروغ ميگويند، كه همه اينها موجب ميشود شناخت كاملي از همديگر نداشته باشند.

4- به خاطر مخالفت نمي توان خانواده شما را مورد ملامت و سرزنش قرارداد، و نمي توان گفت: چرا در برابر خواست و اراده به حق و نياز واقعي تان مقاومت مي كنند. زيرا پدر و مادري كه بيش از  بيست سال براي فرزندش زحمت مي كشد، انتظارات و توقعاتي دارد كه  اگر با نگاه واقع بينانه نگريسته شود، غالبا توقعات درستي است. آيا آنان حق ندارند كه داماد و عروس شان مورد پسند و دلخواه شان باشد؟ شايد الان حرف هاي ما را متوجه نشويد . آن روزي را در ذهن تان مجسم كنيد كه ازدواج كرديد و خداوند به شما فرزنداني داد ، بيست و چند سال براي شان زحمت كشيديد ، براي عقد و عروسي آن ها و انتخاب عروس و داماد برنامه يا توقعاتي داشتيد، اما يكباره با مخالفت پسر يا دخترتان تان مواجه شديد ، چه حالي به شما دست مي دهد، چه قدر غبار غم و غصه و افسردگي و ناراحتي بر روان لطيف تان خواهد نشست؟

5-  بدانيد كه عشق و علاقه ابتدايي براي شروع و آغاز زندگي امري مقدس و لازم است، اما در ادامه زندگي،  مسايل ديگري بروز مي كند  كه مي تواند زندگي را مستحكم و شيرين نگه دارد يا آن را  سست و تلخ تر از زهر بسازد. يكي از آن مسايل موافقت و پشتيباني افراد خانواده دختر و پسر و به خصوص پدران خانواده  و يا مخالفت آنان است. اگر آنان موافق باشند در مشكلات متعدد مي توانند راهگشاي موثري گردند. اما اگر موافقت و پشتيباني وجود نداشته باشد، يا حتي با مخالفت آنان مواجه شود، آسيب هاي چنين وصلتي بسيار خواهد بود. از اين رو غالب كارشناسان مسايل تربيتي توصيه مي كنند يا رضايت و موافقت پدر و مادر را جلب كنيد و يا راه تغيير گزينه را بپيماييد.