پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
آیا لازم است كتاب هایی را در این مورد مطالعه كنم؟
برای حفظ قرآن روش های گوناگونی ارائه شده كه هركدام در جای خود، دارای ویژگی هایی است . هركس نیز امكان دارد بر اساس استعداد، ذوق و سلیقه، شرایط شخصی و تجربه ...

 بهترین روش حفظ قرآن چه روش یا روش هایی است؟ آیا لازم است كتاب هایی را در این مورد مطالعه كنم؟

برای حفظ قرآن روش های گوناگونی ارائه شده كه هركدام در جای خود، دارای ویژگی هایی است . هركس نیز امكان دارد بر اساس استعداد، ذوق و سلیقه، شرایط شخصی و تجربه عملی خویش، دارای روش خاص و شخصی در حفظ قرآن باشد .  بايد ابتدا ذوق و سليقه و استعداد خود را بشناسيد . سپس روش هاي ارائه شده در كتب را مطالعه نمائيد . متناسب با شرايط خود يك روش را انتخاب نمائيد.

 روش پیشنهادی ما در حفظ قرآن ، بر مبنای حفظ «تفكیكی» آیات، صفحات، سوره ها و جزءهای قرآن و سپس بر مبنای حفظ «تركیبی» و تكرار آن ها بر اساس قسمت های «سه» تایی «سه» تایی است .

 این روش بدین گونه است كه باید هر صفحه از قرآن را، به صورت سه آیه - سه آیه،  هر سوره از قرآن را، سه صفحه - سه صفحه،  هر جزء از قرآن را، سه سوره - سه سوره، تقسیم كنید. .

 اگر یك صفحه از قرآن، مانند صفحه 573 قرآن هایی كه با رسم الخط «عثمان طه» است، دارای 15 آیه، یعنی آیه 14 تا 28 سوره «جن» است، باید به پنج قسمت «3 آیه» ای، و چنانچه یك سوره از قرآن، مانند سوره «یس» دارای حدود 6 صفحه است، باید به دو قسمت «3 صفحه» ای، و در صورتی كه یك جزء از قرآن، مانند جزء «بیست و هشتم» دارای 9 سوره است، باید به سه قسمت «3 سوره» ای تقسیم نمایید .

سپس باید آیه های هر قسمت را، یك بار به صورت جدا - جدا و یك آیه - یك آیه و با «تفكیك» از آیات قبلی و بعدی حفظ كنید تا آیات الهی به صورت «تك به تك» و «جزء به جزء» به حافظه تان سپرده شوند. بار دیگر باید آن ها را به صورت ارتباط و پیوند و «تركیب» با آیات قبلی و بعدی تكرار و حفظ نمایید تا آیات به صورت «مجموعه ای» و «كل به كل» نیز به حافظه تان سپرده شوند .

حفظ آیات را، با همین روش و به صورت سه آیه - سه آیه را آن قدر ادامه دهید تا اینكه همه آیات یك صفحه از قرآن را حفظ نمایید . در پایان، دوباره، كل آیات این صفحه را، از اول تا آخر، بخوانید و تكرار كنید تا آیات آن صفحه، به صورت مجموعه ای و تركیبی، حفظ تان شود .

پس از حفظ كامل و صحیح یك صفحه از قرآن، اینك به سراغ صفحه دوم قرآن بروید . آیات آن صفحه را نیز، همانند صفحه اول و به همان صورت تفكیكی و تركیبی كه گفته شد، حفظ كنید .

پس از حفظ كامل و صحیح صفحه دوم به سراغ صفحه سوم قرآن بروید . آیات آن صفحه را نیز، همانند صفحه اول و دوم، حفظ نمایید . پس از حفظ كامل و صحیح صفحه سوم، دوباره، كل آیات صفحه اول تا سوم را با یكدیگر و پشت سر هم و به صورت تركیبی، نیز بخوانید و تكرار كنید تا حدی كه مجموع هر سه صفحه، با هم، حفظ تان گردد .

حفظ آیات صفحات را، با همین روش و به صورت سه صفحه - سه صفحه آن قدر ادامه دهید تا اینكه آیات همه صفحات یك سوره از قرآن را حفظ نمایید . در پایان، دوباره، كل آیات صفحات این سوره را، از اول تا آخر، بخوانید و تكرار كنید تا آیات آن سوره، به صورت مجموعه ای و تركیبی، نیز حفظ تان شود .

پس از حفظ كامل، صحیح، روان و آسان یك سوره از قرآن، اینك به سراغ سوره های بعدی قرآن بروید . آیات آن سوره ها را نیز، همانند سوره اول و به همان صورت تفكیكی و تركیبی كه گفته شد و بر اساس سه سوره - سه سوره، حفظ كنید . حفظ سوره ها را آن قدر ادامه دهید تا اینكه همه آیات یك جزء از قرآن را حفظ نمایید . در پایان، دوباره، كل آیات این جزء را، از اول تا آخر، بخوانید و تكرار كنید تا آیات آن جزء، به صورت مجموعه ای و تركیبی، نیز حفظ تان شود .

پس از حفظ كامل، صحیح، روان و آسان یك جزء از قرآن، اینك به سراغ جزءهای بعدی قرآن بروید . آیات آن جزءها را نیز، همانند جزء اول و به همان صورت تفكیكی و تركیبی كه گفته شد و بر اساس سه جزء - سه جزء حفظ نمایید . حفظ جزءها را آن قدر ادامه دهید تا اینكه همه آیات سی جزء قرآن را، به طور كامل و صحیح و روان و آسان، حفظ كنید و با عنایات خدای سبحان و توجهات امام زمان (عج) «حافظ كل قرآن» شوید.(1)

كتاب هاي زير هم به عنوان كتبي كه در زمينه حفظ قرآن شما را راهنمايي مي كنند، معرفي مي گردد:

1- چگونه قرآن را حفظ كنیم؟ شهریار پرهیزكار، تهران، چاپ دوم: مؤسسه انتشارات نبوی، 1378 ، 72 ص، رقعی

2- چگونه حافظ قرآن تربیت كنیم؟ علی اصغر اشكبوس، چاپ اول: اصفهان، بوستان فدك، 1382 ش، 136 ص، رقعی.

3- حافظان نور: گلگشتی در زندگی نامه، خاطرات، روش حفظ و رمز موفقیت حافظان برجسته قرآن كریم، همراه تحلیلی از بهترین روش حفظ داود قاسمی، چاپ اول: قم، انتشارات فكرت با همكاری انتشارات جامعة القرآن الكریم، 1378 ش، 208 ص، رقعی.

4- خاطراتی از دكتر هفت ساله. اصغر جدایی، چاپ دوم: قم، انتشارات جامعة القرآن الكریم، 1378 ش، 216 ص، رقعی.

5- اصول و روش های حفظ قرآن: همراه چهل حدیث در فضیلت حفظ قرآن. یعقوب كریمی، چاپ اول: قم، نسیم حیات،1379ش، 128 ص، رقعی.

6- بهترین روش حفظ قرآن كریم مولفان: علاء بصیری مهر _ صفاء بصیری مهر، چاپ و صحافی : موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی ، 73ص،  رقعی

همچنين از نرم افزار «معجزه حفظ» كه محصول مشترك مركز تحقيقات كامپیوتری علوم اسلامی و مجمع قاريان و حافظان قرآن كريم استان كرمان مي باشد ، مي توانيد بهره مند شويد.

 

پي نوشت :

1. براي مطالعه تفصيلي اين روش و نكات قابل توجه آن، مي توانيد به پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت، مقاله «روش حفظ قرآن» نوشته «رحيم شميم» مراجعه نماييد