پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
واقعا نميدانم چكار كنم از شما كمك مي خواستم.
یكی از اموری كه منجر به چنین مشكلاتی می شود ابتلا پسر و یا دختر به «تمام خواهی» (perfectionism )است. پرفكشنسم بدین معنی است كه شخص همه چیز را به صورت تام و ...

دختري 26 ساله هستم داراي ظاهري خوب و از خانواده مذهبي و متدين . از 18 سالگي خواستگاران زيادي داشتم كه اكثرآنهامنو از هر لحاظ پسنديده بودند. ولي يك مشكلي كه هميشه وجود داشت اين بود كه همه اينها در آخرين لحظات به نوعي منصرف ميشوند و قدم جلو نميگذارند طوري كه اين مسئله من و خانواده ام رو به شدت نگران كرده چون سنم بالا ميره و يك خواهر كوچكتر از خودم هم دارم كه براي ازدواج او هم سد معبر شدم.من براي اين مشكلم خيلي فكر كردم آخر به اين نتيجه رسيدم كه شايد يه كاري، يه گناهي كردم كه اينطوري دارم تاوانشو پس ميدم چون شنيدم تاوان بعضي از گناهان رو در اين دنيا پس ميديم مثلا دل كسي رو شكستن و ... يا در كتابي كه شرح حال شيخ رجبعلي خياط اومده بود، نوشته بود كه كسي مدتي بود كه ميخواست باغش رو بفروشه، ولي هر مشتري كه ميومد بعد نظرش عوض ميشد و معامله انجام نمي شد تا اينكه شيخ به او ميگويد كه در بالاي يكي از درختان آن باغ استخوان مرده اي بي نماز وجود دارد كه كلاغي آورده و آنجا گذاشته و آن مانع معامله آن باغ مي شود كه بعد از برداشتن آن تكه استخوان،باغ او به فروش ميرسد. حالا من هم احساس مي كنم كه شايد مشكل من هم يه چيزي شبيه به اينها باشد ولي واقعا نميدانم چكار كنم از شما كمك مي خواستم.

شما باید در نامه خود:

 1- به چند مورد از مواردی كه تا بحال به خواستگاری شما آمده اند

 2- و طرز برخورد شما با آن ها و

 3- صحبت ها و

 4- شرط و شروطهایی كه میان شما و خانواده های شما ردوبدل شده

 5- نظر خودتان و پدر مادرتان در باره ی مشكل ایجاد شده

 6- شمه ای از وضعیت تحصیلی و احیانا اشتغال خود، را ذكر می كردید تا ما با تحلیل و بررسی آن ها، به ریشه ی مشكل دست می یافتیم  و می توانستیم راهكارهای مناسبی ارائه كنیم.

مثلا یكی از اموری كه منجر به چنین مشكلاتی می شود ابتلا پسر و یا دختر به «تمام خواهی» (perfectionism )است. پرفكشنسم بدین معنی است كه شخص همه چیز را به صورت تام و تمام می خواهد، و به كمتر از تمام و كامل آن چیز راضی نیست. مثلا اگر دختری این روحیه را داشته باشد همیشه منتظر است كه یك پسری به خواستگاری اش بیاید كه تام و تمام باشد؛ یعنی هم خوش تیپ باشد و هم پولدار باشد و هم قد بلند باشد و هم با جذبه باشد و هم با ادب باشد و هم ... و هم ... و هم .... وهم .....؛ و چون این خصوصیات هیچ گاه نمیتواند در عالم خارج از ذهن و واقعیت با هم یك جا در شخصی جمع شود، لذا این دختر در هر موردی كه خواستگار برایش می آید با خود می گوید: حالا این مورد هم برود شاید مورد بعدی مناسب تر بود! و با همین خیال  خام، عمر خور را روزها و ماه ها و سال ها در انتظار سپری می كند تا شاید آنچه را كه می خواهد از درب داخل شود! و وقتی چشم باز می كند می بیند كه سنش بالا رفته و دیگر افرادی با ویژگی های قبلی نیز به سراغ او نمی آیند. این مطلب در مورد پسران نیز صادق است، پسری كه مشكل تمام خواهی (perfectionism) دارد، هر دختری را كه می بیند با خود می گوید این آن چیزی نیست كه من می خواهم. شاید مورد بعدی مناسب باشد و همین طور عمر خود را در جستجوی بافته های ذهنی خود سپری می كند و آنگاه بعد از چندین سال جستجو، سنش چنان بالا می رود كه مواردی مثل موارد قبلی كه افتخار نمی داد با آن ها ازدواج كند! حتی درب را روی او باز نمی كنند. تا چه برسد به اینكه تن به ازدواج با او بدهند! مشكل دیگر سخت گیری های غیر اسلامی پدرها و مادرها ها هست؛  زیرا همانطور كه در مورد دختر و پسر گفته شد پدر و مادر نیز امكان دارد دچار مشكل پرفكشنیسم باشن.د لذا تا وقتی یك نیمرخ شفاف از خود و خانواده خود بما ندهید ما نی توانیم بصورتی كاربردی و شفاف یاریگر شما باشیم.

شما در فرازی از نامه خود فرموده اید: « من براي اين مشكلم خيلي فكر كردم آخر به اين نتيجه رسيدم كه شايد يه كاري، يه گناهي كردم كه اينطوري دارم تاوانشو پس ميدم چون شنيدم تاوان بعضي از گناهان رو در اين دنيا پس ميديم مثلا دل كسي رو شكستن و ...) در این خصوص باید عرض نمایم كه طبق فرموده ی خداوند كریم در قرآن عظیم تمامی گناهان بشرط توبه مورد پذیرش قرار می گیرد و تنها گناه غیر قابل پذیرش نا امیدی از رحمت پروردگار است كه چنین شخصی بی شك در آتش دوزخ جای خواهد گرفت، لذا اگر گناهی مرتكب شده اید چاره آن استغفار و توبه است و این را بدانید كه خداوند بسیار كریم تر از آن است كه گناهی را نبخشد و به خاطر آن شخص توبه كننده را در میان امواج متلاطم مشكلات به حال خود رها سازد.

    در مورد مطلبی كه از شرح حال مرحوم رجبعلی خیاط (ره) كه از اولیاء الهی بوده اند نقل كردید، باید عرض نمایم كه نمی توان روی آن قضاوتی داشت و یا  قضیه ی شما را مثل آن قضیه دانست،  و آن را حمل بر شما كرد،  زیرا چنین قضایایی تعمییم بردار نیستند و فقط در مورد آن شخص و با توجه به خصوصیات آن شخص و موقعیتی كه  آن شخص در آن قرار داشته اند صدق می كند، ما در روایاتی كه از معصومین علیهم السلام  صادر شده نیز چنین مواردی را داریم كه طبق نظر فقهاء عظام، به هیچ وجه قابل تعمیم به موارد دیگر نیستند.

 و اما در مورد احتمال این كه در زندگی دل كسی را شكسته باشید و به همین جهت در این مشكل افتاده باشید؛ باید عرض نمایم كه این سخن، سخن درستی است؛ زیرا گاهی اوقات شكستن دل مظلومی موجب می شود كه توفیق از انسان سلب شود و خداوند او را در رسیدن به اهدافش یاری نكند!!

 اما باید عرض نمایم كه اولا شكستن دل كسی، هیچ گاه اشتباه غیر قابل توبه و جبران برای شخص محسوب نمی شود. و شما می توانید با فكر كردن در این مورد، آن شخصی كه موجب شكستن دل او شده اید را بیابید و از او حلالیت بطلبید؛  ثانیا باید توجه داشته باشید كه رّد معقول و منطقی و شرعی تقاضای یك  شخصی به معنای شكستن دل آن شخص نیست؛ زیرا خود شرع اجازه آن را صادر كرده. پس دِینی از این جهت بر گردن رد كننده تقاضا نیست و این كار دل شكستن محسوب نمی شود.

      و اما یك راهكار اساسی كه در هر حال می تواند یاریگر ما در حل مشكلات فرا رویمان باشد، توسل به ائمه ی اطهار سلام الله علیهم اجمعین است، سعی نمایید كه دعای توسلی را كه در مفاتیح الجنان آمده است را در اوقاتی كه حال معنوی دارید، با توجه به معانی دقیق و بلند آن بخوانید و در آخر نیز تقاضای خود را مطرح نمایید، زیرا كه این پاكان آبرویی بسیار در نزد خدا دارند و به تجربه ثابت شده است كه متوسل به این نورهای پاك، دست خالی از دربشان باز نمی گردد.